Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Budujemy nową rzeczywistość pocztową

Z Przemysławem Sypniewskim, Prezesem Zarządu Poczty Polskiej, rozmawia ks. Jarosław Rodzik SAC

Panie Prezesie, rok 2018 jest szczególny dla Poczty. Obchodzicie swoje 460-lecie. Czy Poczta Polska dzisiaj jest firmą potrzebną Polakom? Mamy przecież internet, maile.

Poczta Polska to ważny element infrastruktury komunikacyjnej państwa. Poprzez największą w Polsce sieć placówek obywatele uzyskują łatwy i wygodny dostęp do różnorodnych usług: pocztowych, finansowych, logistycznych, cyfrowych i handlowych. Niezależnie od tego, gdzie mieszkają, zawsze mają blisko na swoją pocztę.

Jak duża jest sieć Poczty Polskiej?

Nasza sieć obejmuje prawie 7500 placówek, filii i agencji pocztowych. Uruchamianie kolejnych wpisuje się w strategię Poczty Polskiej, która konsekwentnie dąży do tego, by odpowiadać na zapotrzebowanie klientów. W ciągu ostatnich dwóch lat Poczta otworzyła ponad dwieście nowych placówek w całej Polsce. Kiedy inne firmy wycofują swoją działalność z małych miejscowości, Poczta Polska inwestuje w nowe placówki, aby dotrzeć wszędzie tam, gdzie jesteśmy potrzebni.

W jaki sposób Poczta Polska wykorzystuje potencjał własnej sieci?

Dzięki naszej sieci możemy dotrzeć do miejsc wykluczonych cyfrowo i kulturalnie. Nasi klienci przyzwyczajają się, że działalność Poczty Polskiej nie ogranicza się wyłącznie do obsługi przesyłek. Sprzedaż wydawnictw książkowych oraz innych dóbr kultury ma duże znaczenie, szczególnie na wsiach i w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do różnorodnych nośników kultury jest ograniczony. Dzięki sprzedaży książek w placówkach spełniamy naszą misję, polegającą na docieraniu z kulturą do każdego zakątka kraju. Dążymy do tego, aby nasze placówki umożliwiały obywatelom obcowanie z polską historią i tradycją. Organizujemy liczne wystawy, sprzedajemy książki historyczne. Dbamy o to, aby ułatwić naszym klientom dostęp do dziedzictwa naszego narodu. Poczta Polska to instytucja, która funkcjonuje w przestrzeni publicznej na zasadzie misji. Mając za sobą 460 lat tradycji, czujemy się w obowiązku nieść wszystkim obywatelom wartości płynące z dziejów naszego narodu. W dzisiejszych czasach coraz trudniej o pamięć i szacunek dla historii Polski. Wszechobecna utrata podstawowych wartości przytłacza nas na każdym kroku. Oczywiste dla naszych przodków hasła: Bóg, Honor, Ojczyzna zaczynają tracić na znaczeniu. Poczta Polska stoi na straży tych haseł i swoją działalnością chce przywrócić ich udział w codzienności każdego Polaka. To na tradycji naszych bohaterskich przodków powinniśmy budować teraźniejszość i przyszłość młodych pokoleń-polskich patriotów.

Poczta Polska to 460 lat historii. Czy może Pan przybliżyć naszym czytelnikom zarys pocztowych początków?

Za datę narodzin polskiej poczty uznaje się 18 października 1558 roku, kiedy to król Zygmunt II August "ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń za pomocą poczty, czyli koni rozstawnych". Głównymi przyczynami powołania nowej instytucji były chęć uniezależnienia się od poczty cesarskiej i faktorii rodziny Fuggerów z Augsburga oraz stworzenie stałego korytarza informacyjnego dla kontaktów dyplomatycznych i handlowych z innymi krajami europejskimi. Przez wszystkie następne lata Poczta była czynnym uczestnikiem kształtowania polskiej historii. Mimo wielu przeciwności losu, licznych wojen, zaborów, tragedii II wojny światowej trwała i służyła Polakom, podobnie jak służy im dzisiaj.

Wspomniał Pan o pocztowej rocznicy. 460 lat Poczty Polskiej przypada w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Czy planujecie w bieżącym roku uczczenie rocznic?

W tym szczególnym roku, roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, nasza aktywność jest bardzo duża. Zaplanowaliśmy szereg wydarzeń oraz wydawnictw związanych z rocznicą oraz jej głównymi bohaterami. Rok 2018 to rok wyjątkowy również dla Poczty - świętujemy swoje 460-lecie. Kiedy 18 października 1558 roku król Zygmunt II August "ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń za pomocą poczty, czyli koni rozstawnych", nikt nie mógł przypuszczać, że Poczta Polska mimo wielu trudnych chwil rozwinie się w tak fantastyczny sposób. Nasza tradycja i nasze dziedzictwo są dla nas powodem do wielkiej dumy. Są również swoistym wyznacznikiem misyjnym.

Użył Pan terminu misyjności. Czy Poczta Polska posiada jakąś misję?

Oczywiście. Podobnie jak to miało miejsce w czasach nowożytnych, tak teraz budujemy nową rzeczywistość pocztową. Działając na zasadzie misji, będąc Narodowym Operatorem, chcemy służyć wszystkim obywatelom. Poczta chce brać czynny udział w kształtowaniu narodowej tożsamości historycznej. Stojąc na straży tradycji, pragniemy dbać o pamięć i kultywować obrazy przeszłości naszych wielkich przodków.

Proszę powiedzieć, na czym polega strategia Poczty Polskiej.

Strategia Poczty Polskiej oparta jest na trzech osiach wzrostu. Pierwszą to deklarowana zmiana stosunku władzy publicznej wobec Poczty Polskiej polegająca na dostrzeżeniu konieczności włączenia Poczty Polskiej w uczestnictwo w misji społecznej państwa. Dla naszej firmy to również szansa na wykorzystanie współpracy biznesowej pomiędzy spółkami skarbu państwa. Kolejnym obszarem wzrostu będzie rozwój krajowego rynku paczkowo-logistycz- nego i międzynarodowego związanego z uczestnictwem Poczty Polskiej w dystrybucji towarów przesyłanych z Azji do Europy. Spółka chce również umacniać pozycje głównego operatora usług tradycyjnych. Poczta Polska do 2025 roku jest operatorem wyznaczonym do świadczenia usługi powszechnej. Status ten oraz fakt wycofania się konkurencji z rynku listów, a tym samym wzrost wolumenów listów, będzie ważnym elementem stabilizującym pozycję rynkową przedsiębiorstwa.

Rozwój technologiczny zmusza firmy do wprowadzania nowych rozwiązań. Jak to wygląda w Poczcie?

W 2017 roku przyjęta została nowa koncepcja rozwoju sieci logistycznej, dopasowana do rosnącej liczby paczek krajowych i zagranicznych. Jej głównym elementem będzie centralny węzeł logistyczny zintegrowany z infrastrukturą transportową kraju. Obecny rok będzie kluczowy dla rozwoju Poczty Polskiej, która jest w grupie strategicznych spółek kraju. Chcemy zrobić kolejny krok w nowoczesność, nie zapominamy także o swojej bardzo ważnej roli, jaką jest gwarancja bezpieczeństwa komunikacji. Połączenie tradycji z nowoczesnością to najlepszy scenariusz na silną pozycję na rynku oraz zdobycie i utrzymanie klientów.

Proszę opowiedzieć o ostatnich osiągnięciach Poczty Polskiej.

W ubiegłym roku Poczta Polska doręczyła 120 min paczek i przesyłek eCommerce i uzyskała 18% udział w rynku paczek pod względem ich liczby. W ciągu ostatnich pięciu lat (2012-2017) przychody Poczty Polskiej, uzyskiwane z usług kurierskich, rosły szybciej niż dynamika wzrostów rynkowych. 2017 rok to kolejny rok zwiększania dostępności usług świadczonych przez Pocztę Polską. Otwartych zostało ponad 100 nowych placówek pocztowych, a w ciągu ostatnich dwóch lat - ponad 280. Pojawiły się one tam, gdzie było zapotrzebowanie ze strony klientów, zarówno w małych ośrodkach wiejskich i miejskich, jak i w dużych miastach (np. centra handlowe, osiedla mieszkaniowe). W minionym roku Poczta Polska postawiła przede wszystkim na inwestycje w swoich pracowników, na których opiera się działalność firmy usługowej. W kluczowych obszarach funkcjonowania w ostatnim roku firma zatrudniła dodatkowo 1,4 tys. osób (głównie listonoszy), a w ciągu dwóch lat zatrudnienie wzrosło łącznie o 2,5 tys. osób. Uruchomiony został kolejny etap podwyżek, a od maja ubiegłego roku regularnie wypłacane są także premie. Tym samym od 2016 roku wynagrodzenia najmniej zarabiających pracowników wzrosły o prawie 800 zł, Dzięki temu zahamowany został trend spadku poziomu wynagrodzeń w Poczcie Polskiej względem przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce narodowej (2017 r. - 86%).

Dziękuję za rozmowę.

Przemysław Sypniewski, prezes Zarządu PP SA; absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i stypendysta Uniwersytetu Alberta Ludwika we Fryburgu Bryzgowijskim w Niemczech. Pod koniec lat 90. wicedyrektor biura w Poczcie Polskiej. W latach 2005-2008 członek Rady Poczty dwóch kadencji - w obu pełnił funkcję sekretarza Rady. Był biegłym Najwyższej Izby Kontroli ds. rynku pocztowego i regulacji pocztowych, a także ekspertem sejmowej komisji ds. tworzenia prawa pocztowego i implementacji dyrektyw pocztowych Unii Europejskiej. Założyciel i pierwszy prezes Instytutu Pocztowego, stowarzyszenia obywateli zajmującego się rynkiem pocztowym.

Tekst pochodzi z Kwartalnika Pollotyńskiego
Apostoł Miłosierdzie Bożego
Lipiec-Sierpień-Wrzesień
nr 3 2018


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej