Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Amador

W oczekiwaniu na dziecko

Hiszpański film "Amador" potwierdza opinię, że iberyjska kinematografia jest obecnie w Europie jedną z wiodących, zarówno ze względu na poziom artystyczny, jak i rozmaitość programową oraz trzymanie się tożsamości kulturowej. Ofensywa lewackiej ideologii nie zdołała do cna zniszczyć więzi rodzimego kina z tradycją kulturalną, przesiąkniętą mieszanką realizmu, mistycyzmu i czarnego humoru. Jej wybitnym przedstawicielem byl Luis Bunuel, który wprowadził w kinie motywy i symbole surrealistyczne.

Do tej tradycji, mającej w Polsce wielu miłośników, nawiązuje autor dramatu obyczajowego "Amador". Młoda Marcela, uboga imigrantka z Ameryki Łacińskiej, mieszkanka madryckich przedmieść, spodziewa się dziecka. Jej niezbyt odpowiedzialny narzeczony zajmuje się handlem kwiatami. Dziewczyna, aby zarobić na życie i utrzymanie mającego się narodzić dziecka, podejmuje pracę w zamożnej rodzinie. Opiekuje się starym, chorym człowiekiem, którego córka wyjechała wraz z mężem, aby wykończyć nowy dom.

Marcela, dziewczyna prosta, wrażliwa i inteligentna, podejmuje ryzykowną grę: zaprzyjaźnia się z przykutym do łóżka Amadorem, którego mieszkanie zamienia się w miejsce narastającego intymnego dialogu, ujawniania wzajemnych tajemnic i rad^cej się więzi między ową dziwną parą i nienarodzonym dzieckiem. Tajemne porozumienie Marceli i Amadora trwa nawet po nagłej śmierci starca, kiedy to Marcela zaczyna obcować z przyjaznym jej duchem zmarłego. Dziewczyna niejako wkracza w niesamowity świat pozagrobowy, nie wiedząc, do czego to w końcu doprowadzi. Reżyser powoli dozuje napięcie aż do zaskakującego zakończenia. Atmosfera narasta, słyszymy coraz mniej iskrzących się paradoksami dialogów, ale wyczuwamy intencje Marceli, która uparcie kontynuuje swoje działania. W końcu spostrzegamy, że jej intencje odgadły też inne osoby, w tym miejscowy ksiądz i rodzina zmarłego Amadora.

Film jest afirmacją macierzyństwa i prostych ludzkich uczuć, silniejszych od wszelkich przeciwności. Atmosfera przepełniona jest ciepłymi, pozytywnymi emocjami i typowo hiszpańskim czarnym humorem, natomiast zagadkowa końcówka wydaje się tak paradoksalna i śmiała, że można ją porównać z dziełami Bunuela. Rys feministyczny idzie tu w parze z miłością do nienarodzonego dziecka i brakiem karykaturalnych akcentów antykatolickich, często dziś spotykanych w kinie europejskim.

"Amador" ("Amador"), Hiszpania, 2010. Reżyseria i scenariusz: Fernando Leon de Aranoa. Wykonawcy: Magaly Solier, Celso Bugallo, Piętro Sybille, Nacho Ruiz Capillas i inni. Dystrybucja: Vivarto.

Mirosław Winiarczyk

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 5 lutego 2012


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości

Rzymskie bazyliki większeRzymskie bazyliki większe

Opoka naszego duchaOpoka naszego ducha

Na spotkanie Boga i człowiekaNa spotkanie Boga i człowieka

Papieskie pierwsze sobotyPapieskie pierwsze soboty

Czujemy, to co mówi Jej SerceCzujemy, to co mówi Jej Serce

Najbardziej popularne

Litania do Najświętszej Maryi PannyLitania do Najświętszej Maryi Panny

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej