Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Rzeź

     KŁÓTNIA O SYNÓW

     Nowy film Romana Polańskiego "Rzeź" jest kolejnym, po "Autorze widmo", filmem reżysera zrealizowanym po jego uwolnieniu przez szwajcarski wymiar sprawiedliwości. Polański nie rusza się obecnie z Francji, amerykański bowiem wymiar sprawiedliwości podtrzymuje zarzuty o uwiedzenie nieletniej dziewczyny przed ponad 30 laty. Zapewne dlatego ekranizację dramatu francuskiej pisarki Yasminy Rezy "Bóg mordu" reżyser zrealizował we Francji po angielsku z anglosaskimi aktorami.

     Akcja filmu rozgrywa się w Nowym Jorku. Polański zgromadził w filmie zespół hollywoodzkich gwiazd, które świetnie odnalazły się w konwencji teatralnej i demonstrują tu mistrzostwo gry. Akcja "Rzezi" rozgrywa się w eleganckim nowojorskim mieszkaniu, gdzie spotykają się dwie pary małżeńskie: syn jednej pary pobił syna drugiej. Rodzice uzgadniają teraz warunki dalszej koegzystencji chłopców. Początkowe grzeczne i kurtuazyjne rozmowy od pewnego momentu nabierają coraz bardziej gwałtownego charakteru. Narastają bowiem wzajemne oskarżenia nie tylko w sprawie synów. Różnice zdań dotyczą także spraw poważniejszych, wreszcie wszyscy ordynarnie kłócą się ze wszystkimi. Polański w ślad za autorką sztuki w konwencji satyrycznej czarnej komedii wyśmiewa ideologiczne przesądy współczesnej amerykańskiej klasy średniej na tematy wychowania dzieci, stosowania psychologicznych testów jako lekarstwa na wszystkie bolączki, zaangażowania w obronie praw ludzkich w Afryce itd. Mamy tu więc satyrę na ideologię politycznej poprawności.

     Wszyscy aktorzy doskonale zagrali swoje postacie, umiejętnie stopniując narastające napięcie. W żeńskiej obsadzie Jodie Foster, grająca sfrustrowaną panią domu, wydaje się świetnie skontrastowana z Kate Winslet, która po raz kolejny dowiodła, że jest wspaniałą aktorką w każdym gatunku filmowym. Także obaj mężowie zostali znakomicie ukazani. Gospodarz domu, misiowaty i pozornie poczciwy Michael (świetny John C. Reilly) w miarę narastających wydarzeń ujawnia swe rzeczywiste oblicze. Podobnie sugestywny wydaje się diaboliczny Alan (Christoph Waltz), który w trakcie rozmowy ciągle załatwia przez komórkę sprawy zawodowe. Dochodzi w końcu do ujawnienia właściwych charakterów wszystkich bohaterów i powierzchowności stylu ich życia.

     Nie należy się jednak dać zasugerować, że w "Rzezi" odnaleźć możemy wielkie uniwersalne głębie egzystencjalne i obnażenie autentycznej natury ludzkiej. Z filmowej warstwy satyrycznej nie wynika bowiem, że nabyta kultura w życiu ludzkim może w każdej chwili stać się tylko złudzeniem, a człowiek może zamienić się w zwierzę bez żadnych moralnych punktów odniesienia. Dopisywanie do "Rzezi" tego rodzaju interpretacji wydaje mi się grubą przesadą.

     "Rzeź" ("Carnage"), Francja/Niemcy/Polska, 2011. Reżyseria Roman Polański. Wykonawcy: Jodie Foster, Kate Winslet, John C. Reilly, Christoph Waltz. Dystrybucja Kino Świat.


Mirosław Winiarczyk


Tekst pochodzi z Tygodnika

29 stycznia 2012



   

Traktat o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny Traktat o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny
Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort
Lektura traktatu jest cennym duchowym doświadczeniem. Im częściej po niego sięgamy, tym bardziej przemienia on nasze serca. Osnowę dzieła stanowi dewiza św. Ludwika Marii de Montfort: "Wszystko dla Jezusa przez Maryję"... » zobacz więcej


Wasze komentarze:
 Anna: 04.02.2012, 22:44
 niestety znam kilka osób, które dzięki temu filmowi "utwierdziły się" w tym, że "wszyscy ludzie są z natury źli". Są to osoby, które za bardzo nie zastanawiają się nad sobą, za to zauważają w innych wszelkie niedoskonałości i słabości jako coś, co czyni niby starania tych osób by być lepszymi "fałszywymi". Pokładajmy ufność tylko w Panu. i Jego miłość - pomimo naszych grzechów.
(1)


Autor

Tresć




[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]


Humor | O stronie... | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej