św. Tomasz Apostołzmarł około 67![]() Postać Tomasza jest tylko wspomniana w ewangeliach synoptycznych, podczas gdy Jan wspomina go pięć razy: cztery razy sporadycznie, podaje natomiast jeden dłuższy epizod, sławną scenę "niewiernego Tomasza". Tomasz, nieobecny podczas pierwszego spotkania Jezusa z Apostołami po zmartwychwstaniu wyraża wątpliwości co do jego prawdziwości dopóki Go nie dotknie. Po ośmiu dniach pojawia się Jezus i każe Tomaszowi włożyć ręce w jego bok i rany, na co Tomasz odpowiada po prostu "Pan mój i Bóg mój!" Św. Grzegorz Wielki skomentował tę scenę lakonicznie: "Więcej pomaga naszej wierze niewiara Tomasza, niż wiara Apostołów". Jedna z legend o wniebowzięciu Maryi nawiązuje do tego epizodu. Gdy Apostołowie złożyli do grobu ciało Maryi, nie było pośród nich Tomasza. Ten zaś idąc do nich ujrzał, jak Maryja podąża do nieba; Ona zaś widząc go, rzuciła mu swój pasek. Gdy Tomasz przybył go grobu Maryi i zastał tam Apostołów stwierdził, że nie ma tam ciała Maryi. Apostołowie oburzyli się na niego wyrzucając mu jego niewiarę, wtedy on pokazał im pasek; gdy oni otworzyli grób, istotnie nie znaleźli ciała Maryi. Ponieważ relikwia tego paska miała się znajdować w Prato, scenę tę przedstawiali chętnie malarze toskańscy. Tomasz miał działać w Indiach lub w Partii - regiony te są z sobą zbliżone więc jest to możliwe. Tradycja mówi o jego działalności w Indiach, a w Malaipur w stanie Madras pokazują jego grób, który widział już Marco Polo. Działalności św. Tomasza w Indiach są poświęcone "Akty Tomasza", utwór z początku III wieku, który zawiera piękne fragmenty poetyckie. Czy jednak istotnie Tomasz dotarł do Indii? Faktowi temu nie można zaprzeczyć, ponieważ istniały silne kontakty handlowe Cesarstwa i Indii, a ponadto wspomniane "Dzieje" zawierają imiona historyczne. Wydaje się jednak, że o ile Tomasz był w Indiach, tQ raczej w północnych. Od III wieku istnieje tradycja grobu św. Tomasza w Edessie (dzisiaj Urfa w Turcji), gdzie wystawiono w IV wieku wspaniały kościół i gdzie istniał silny ośrodek kultu św. Tomasza, w którym powstały prawdopodobnie wspomniane apokryfy, a Tomasza opiewał największy poeta syryjski, św. Efrem. Problem grobu św. Tomasza powoduje inne trudności, bo istnieje on również w Ottonie, tam zaś przewieziono ciało św. Tomasza w 1258 roku z wyspy Chios; podejrzewa się jednak, że są to relikwie raczej jakiegoś pobożnego mnicha a nie Apostoła, choć ostatnie badania przeprowadzone potwierdzają, zdaniem ich autorów, prawdziwość relikwii. W Polsce Tomasz odegrał ważną rolę w onomastyce: mamy więc liczne Tomaszowy, Tomyśle oraz nazwisko Tomaszewski, Tomaszkiewicz, Tomasik i inne. Od Tomasza pochodzą imiona zda się nie mające z Tomaszem nic wspólnego, jak włoskie Massaccio, francuskie Massenet, rosyjskie Chomiakow. Święto św. Tomasza obchodzono niegdyś 21 grudnia, obecnie zaś przeniesiono na 3 lipca, przystosowując się tym samym do kalendarzy Kościołów wschodnich. Jeśli chodzi o ikonografię św. Tomasz był przedstawiany szczególnie chętnie w scenie "niewiernego Tomasza". Bywa przedstawiony z włócznią i mieczem (narzędzia męki) oraz, nawiązując do opowiadania o zbudowanym pałacu Gundafora - z kątownicą. Z tego też powodu jest patronem kamieniarzy i architektów a ponadto patronem Urbino, Parmy, Ortony, Rygi oraz Indii. Istnieje czterdziestu świętych i błogosławionych noszących to imię, pomiędzy nimi najsławniejszymi są Tomasz Becket i Tomasz Moore. ks. Marek Starowieyski Pismo Katolickie Pielgrzym, nr 224
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt
© 2001-2020 Pomoc Duchowa |