Tajemnica Wniebowzięcia MaryiZasadniczy impuls dla rozwoju kultu Maryi dał Sobór Powszechny, który miał miejsce w Efezie w 431 roku. Nie był jednak początkiem. Sobór odbywał się bowiem w bazylice, która nosiła już wezwanie Matki Bożej. W tym samym czasie na terenach w pobliżu Betlejem i Jeruzalem 15 sierpnia obchodzono już święto Matki Bożej. Oficjalny kult liturgiczny poprzedzał bowiem kult ludowy, którego posiadamy liczne świadectwa.
Świadectwa kultu ludowegoW prawdę o Wniebowzięciu Maryi Kościół wierzył od początku, choć jako dogmat wiary ogłosił zaledwie w 1950 roku. W 1960 roku w wykopaliskach pod świątynią Zwiastowania w Nazarecie odkryto na jednej kolumnie grecki napis Xaire Maria "Zdrowaś Maryjo" stanowiący bez wątpienia fragment modlitwy. Z III wieku znany jest natomiast papirus grecki podający dokładny tekst "Pod Twoją obronę".Nie można się dziwić temu starożytnemu kultowi Maryi, jeśli już w II wieku św. Ireneusz widzi w Maryi Nową Ewę. Z tamtego czasu pochodzą również apokryfy opowiadające o życiu Maryi, od narodzenia aż do uśnięcia. Z kolei w katakumbach św. Pryscylii w Rzymie spotykamy malowidło ukazujące Maryję z Dzieciątkiem jako realizację proroctwa Balaama. Początki kultu liturgicznego na WschodzieKult liturgiczny Maryi narodził się w Jerozolimie. Zapoczątkowany został w pobliżu Betlejem, gdzie według tradycji odpoczywała Matka Boża. Już pod koniec V wieku odnotowywany jest w Getsemani, w bazylice, w której czczono grób Matki Pana. Kult Maryi Bogarodzicy staje się powoli świętem jej zaśnięcia. Do takiego właśnie kultu pod koniec VI wieku zobowiązał wszystkich cesarz Maurycjusz. Według posiadanych świadectw, w Jerozolimie święto to obchodzono w terminie od 13 do 17 sierpnia. Okres V-VI wieku to czas budowania w Jerozolimie aż czterech bazylik poświęconych Maryi (pod różnymi tytułami).Kult Maryi na ZachodzieNa Zachodzie, prawie równocześnie z Soborem Efeskim, papież Sykstus III (432-440), buduje na wzgórzu Eskwilińskim bazylikę poświęconą Bogarodzicy. Przetrwała ona aż do naszych czasów, nazywana od wieków Sancta Maria Magiore. Jest ona na Zachodzie pierwszym kościołem poświęconym Matce naszego Pana. W tym samym czasie w I Modlitwie Eucharystycznej wspominano już "pełną chwały Maryję, zawsze Dziewicę, Matkę Boga i naszego Pana Jezusa Chrystusa".Najstarsze maryjne świętoeNa Zachodzie najstarszym świętem Bogarodzicy był dzień 1 stycznia. (Na Wschodzie był to dzień następujący po Bożym Narodzeniu). Z czasem jednak dzień ten zasłonięty został innymi uroczystościami "bliźniaczymi" (2 lutego, 25 marca, 15 sierpnia, 8 września), a szczególnie liturgią pokuty*za grzechy pogańskiego kultu związanego z bożkiem Janusem. Jednak nieprzerwanie aż do naszych czasów w modlitwach 1 stycznia były akcenty maryjne. Do ponownego maryjnego blasku przywróciła to święto reforma Soboru Watykańskiego II. Papież Sergiusz I (687-701) ubogacił i uświetnił liturgię czterech ww. świąt maryjnych procesją ludu rzymskiego. Zgodnie z decyzją papieża kroczyła ona od kościoła św. Hadriana na forum rzymskim do bazyliki Matki Bożej.Nocna procesjaW ten sposób treść i tytuł święta w dniu 15 sierpnia stały się wyraźnie maryjne, tak jak na Wschodzie. Tytuł Wniebowzięcia Maryi znajdujemy już wyraźnie w Sakramentarzu Hadriana pochodzącym z 770 roku. W formularzach Modlitw Eucharystycznych i procesji nocnej spotykamy również wyraźne akcenty o Wniebowzięciu. Papież Pius XII powołuje się na nie w swej bulli dogmatycznej z 1950 roku ogłaszającej tę prawdę wiary.Radosna procesja nocna, w której lud Rzymu z zapalonymi pochodniami towarzyszył ikonie Zbawiciela przechowywanej na Lateranie, kierowała się najpierw na Forum Romanum i stamtąd do bazyliki na Eskwilinie, gdzie była "przyjmowana" przez Maryję Salus populi Romani ("Zbawienie ludu rzymskiego"). Procesja, szczególny znak pobożności i wiary ludu Rzymu, przetrwała do XVI wieku, prawie 1000 lat. Święto jednak, najbardziej lubiane przez wierny lud, przetrwało aż do naszych dni, aby w 1950 roku otrzymać niezachwiany fundament dogmatu Kościoła Powszechnego. Rozwój prawd wiaryHistoria wiary w prawdę o Wniebowzięciu Maryi jest szczególnym przykładem rozwoju, doskonalenia się, dochodzenia do pełni prawd objawionych. Są prawdy, które objawione na kartach Pisma Świętego, podane przez Kościół do wierzenia od pierwszych godzin jego istnienia, stały się od najdawniejszych lat jego nauką, dogmatem. Do takich należy prawda, że Maryja jest Matką Syna Bożego. Są też inne, które przez długie wieki "dojrzewały". Aby mogły zostać przyjęte przez Kościół i uznane, potrzebne było świadectwo Tradycji Kościoła. A do tej Tradycji należy przede wszystkim jego wiara, wiara ludu. Wyraża to znane łacińskie adagium: Lex orandi stabit legem credendi ("Treść modlitwy jest treścią prawd wiary"). Do takich prawd należy dogmat o Wniebowzięciu Maryi. Kościół, lud Boży, wierzył w tę prawdę od początku, choć dogmat ogłosił w 1950 roku.Ks. STANISŁAW HARTLIEB
Ostatnia aktualizacja: 18.08.2022
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |