Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Czy misje chrześcijańskie są dziś potrzebne?

Wśród wielu pytań, które stawia dziś młody człowiek jest pytanie o zasadność misji. Skoro jest tyle możliwych dróg zbawienia, dlaczego Kościół mówi o misjach, czy są one naprawdę konieczne?

To pytanie zdaje się być z jednej strony zbyteczne, z drugiej strony bardzo ważne. Misje, nam katolikom, mają ukazać "wielkość" naszej wiary. Dla niechrześcijan działalność misyjna to możliwość poznania Boga, który jest Miłością. Chrześcijaństwo i misje ukazują godność każdego człowieka, godność dziecka Bożego. Temu wszystkiemu mogą sprzeciwiać się religie niechrześcijańskie. Dla przykładu, powołując się na rozmowę z siostrą Michaelą Pawlik OP, zamieszczoną w miesięczniku "W drodze" nr 1 1998, pragnę ukazać pewną manipulację, dokonaną w przekładzie świętej księgi Kamasutry. W oryginalnej można znaleźć propozycje w jaki sposób można, należy postępować, by w pełni przestrzegać przepisów zróżnicowanych dla każdej kasty. Siostra Michaela opisuje sytuację, gdzie okalecza się dziecko, żeby skutecznie żebrało. Sposoby okaleczeń są różne, m.in. obcina się rękę do łokcia, oślepia się człowieka, łamie się kręgosłup. Przekład polski nie zawiera takich wzmianek.

Warto więc ukazać różnicę między chrześcijaństwem a religiami niechrześcijańskimi. Jan Paweł II w liście apostolskim Tertio millenio ad- veniente ukazuje nam to rozróżnienie. W religiach niechrześcijańskich dostrzec można tylko poszukiwanie Boga ze strony człowieka. Natomiast w chrześcijaństwie to już nie tylko człowiek szuka Boga, ale Bóg sam przychodzi, aby mówić o sobie do człowieka i wskazać mu drogę, którą może do Niego dojść. "(...) W Chrystusie religia przestaje być szukaniem Boga niejako po omacku, a staje się odpowiedzią wiary daną Bogu, który się objawia (...) Jezus Chrystus jest nowym początkiem wszystkiego. Wszystko w Nim odnajduje siebie, zostaje przyjęte i oddane Stwórcy, od którego wzięło swój początek. W ten sposób Chrystus jest spełnieniem pragnień wszystkich religii świata i dlatego jest ich jedyną i ostateczną przystanią. Jeżeli z jednej strony w Chrystusie Bóg mówi ludzkości o sobie, to z drugiej strony, w tymże Chrystusie, ludzkość cała oraz całe stworzenie mówi o sobie do Boga - więcej, oddaje siebie Bogu" (TMA 6). Idąc dalej myślą Jana Pawła II dostrzegamy, że "religia, która ma początek w tajemnicy odkupieńczego Wcielenia, jest religią trwania we wnętrzu Boga, uczestniczenia w Jego własnym życiu" (tamże 8).

Wiara chrześcijańska mówi, że istnieje jeden Bóg, jedna rodzina ludzka i jedno zbawienie i odkupienie. Powszechna zbawcza wola Boga, objawiona w Jezusie Chrystusie, obejmuje całą ludzkość. Jan Paweł II ukazuje to jasno, kiedy mówi, że konieczne jest widzenie w harmonii zarówno prawdy o powszechnym pośrednictwie Jezusa Chrystusa w dziele zbawienia, jak i możliwości uzyskania łaski zbawczej przez wszystkich, którzy Go nie znają: "Obie (te prawdy) przybliżają do zrozumienia jedynej tajemnicy zbawienia, tak że możemy doświadczać miłosierdzia Bożego i naszej odpowiedzialności" (RMs 9).

Jan Paweł II we wspomnianej encyklice Redemptoris missio podkreśla fakt, że w czasach, w których żyjemy bardzo silną pokusą jest sprowadzanie chrześcijaństwa do mądrości czysto ludzkiej, jakby do wiedzy o tym, jak dobrze żyć. W świecie silnie zsekularyzowanym nastąpiło "stopniowe zeświecczenie zbawienia", dlatego walczy się, owszem, o człowieka, ale o człowieka pomniejszonego, sprowadzonego jedynie do wymiaru horyzontalnego. My natomiast wiemy, że Jezus przyszedł, by przynieść zbawienie całkowite, które obejmuje całego człowieka i wszystkich ludzi, otwierając ich na wspaniałe horyzonty usynowienia Bożego. Niekiedy objawienie w Jezusie Chrystusie jest traktowane jako jedna z wielu możliwości zbawienia w jednej z wielu kultur lub nawet odrzucane. Czyni się to jakoby z konieczności umiejscowienia go w powszechnej historii zbawienia. Takie podejście jednak redukuje Boże zbawienie do roli jedynie wytworu kultury. Skoro tak, przestałoby być ono zbawieniem Bożym, stając się jedynie wytworem człowieka poszukującego pełni".

Można zatem powiedzieć, że transcendentna zbawcza wola Boża, objawiająca się w historii ludzkiej oraz specyficzna wola i działanie zbawcze, dokonane przez tegoż samego Boga w Jezusie Chrystusie nie są sobie przeciwne lecz tworzą dla siebie nawzajem oparcie.

Boży dar zbawczy stawał się coraz to bardziej wyraźnym i wiarygodnym, aż w pełni zrealizował się w śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa. Wtedy dar i przyjęcie łaski oraz ich objaśnienie pochodzące od samego Boga osiągają historyczną jedność w osobie Słowa, które stało się człowiekiem.

Misje chrześcijańskie dotyczą w całości odkupienia w Jezusie Chrystusie. Odkupienie zostało objawione, zrealizowane i ofiarowane ludzkości w Jezusie Chrystusie. To objawienie i dar są jedyne i zobowiązujące dla wszystkich, zatem misje chrześcijańskie są ciągle ważne i konieczne.

DARIUSZ PESTKA
Pielgrzym nr 220


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości



Wieczernik, czyli tam, gdzie się wszystko zaczęłoWieczernik, czyli tam, gdzie się wszystko zaczęło

Duch czasów ostatecznychDuch czasów ostatecznych

Potężna Niebios Królowo i Pani AniołówPotężna Niebios Królowo i Pani Aniołów

Gietrzwałdzkie uzdrowieniaGietrzwałdzkie uzdrowienia

Potężna Niebios Królowo i Pani AniołówMatka obojga narodów

Najbardziej popularne

Litania do Najświętszej Maryi PannyLitania do Najświętszej Maryi Panny

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej