Chopin w przywróconym brzmieniuOkoło roku 1815 Fryderyk Buchholtz otworzył w Warszawie zakład produkujący fortepiany, którego pierwsza siedziba mieściła się w budynku przy ul. Mazowieckiej nr 1352. Należał on do najlepszych fortepianomistrzów stolicy, którego instrumenty nagradzano na lokalnych wystawach przemysłowych. W jego sklepie fabrycznym częstym bywalcem byl Fryderyk Chopin, który namiętnie wypróbowywal eksponowane tam instrumenty. Gdy w 1827 r. rodzina Chopinów przeprowadziła się do oficyny pałacu Czapskich/Krasińskich (Krakowskie Przedmieście 5), w salonie nowego mieszkania swoje miejsce znalazł fortepian wyprodukowany w zakładzie Buchholtza. Przy tym instrumencie nastoletni Fryderyk tworzył swoje młodzieńcze kompozycje i w takim brzmieniu słyszał je po raz pierwszy. Instrument ten widoczny jest na szkicu salonu wykonanym przez Antoniego Kolberga w 1832 r. Salon był miejscem domowych prób, podczas których Chopin zaprezentował po raz pierwszy (w wersji kameralnej) swój Koncert f-moll i e-moll, później wykonane przed warszawską publicznością w Teatrze Narodowym przy placu Krasińskich.2 listopada 1830 r. Fryderyk Chopin wyjechał z Warszawy w kierunku Wiednia (przez Wrocław, Drezno i Pragę) - wówczas nie wiedział, że już nie powróci do ojczyzny. Po śmierci rodziców fortepian Buchholtza należał do siostry kompozytora, Izabelli Barcińskiej. We wrześniu 1863 r. carscy żołnierze w odwecie za zamach na carskiego namiestnika Królestwa Polskiego, gen. Fiodora Berga, splądrowali pałac Zamoyskich przy Nowym Świecie. Z mieszkania nr 69 należącego do państwa Barcińskich 19 września wyrzucono i zniszczonp bezpowrotnie wiele rodzinnych pamiątek, m.in. fortepian Chopina - ten wstrząsający moment opisał w wierszu "Fortepian Szopena" Cyprian Kamil Norwid. Do dnia dzisiejszego zachowały się jedynie pojedyncze instrumenty z wytwórni Fryderyka Buchholtza - wszystkie w stanie uniemożliwiającym przywrócenie ich pierwotnej świetności. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zamówił kopię fortepianu, którą stworzył Paul McNulty, jeden z najlepszych obecnie budowniczych fortepianów historycznych na świecie. Nowy instrument jest kopią fortepianu skrzydłowego Fryderyka Buchholtza z ok. 1825-1826 r., zachowanego w zbiorach Muzeum Krajoznawczego w Krzemieńcu na Ukrainie. Prace zostały sfinansowane przez PKN ORLEN - mecenasa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Prawie dwa wieki po prawykonaniu Koncertu fortepianowego f-moll, które miało miejsce 17 marca 1830 r. w Teatrze Narodowym przy placu Krasińskich (na Buchholtzu zagrał wówczas sam kompozytor, dyrygował Karol Kurpiński), 17 marca 2018 r. w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej utwór ten zabrzmiał na kopii instrumentu warszawskiego budowniczego. Po raz pierwszy we współczesności można było usłyszeć dźwięk fortepianu, który zajmował tak ważne miejsce w muzycznej wyobraźni Chopina. W programie oprócz Koncertu f-moll Fryderyka Chopina znalazły się również kompozycje Karola Kurpińskiego: Fuga i koda B-dur (na temat "Jeszcze Polska nie zginęła") oraz Bitwa pod Możajskiem ("Wielka symfonia, bitwę wyobrażająca"). Kopia fortepianu Buchholtza zabrzmiała pod palcami Krzysztofa Książka, któremu towarzyszyła czeska orkiestra Collegium 1704 pod dyrekcją jej założyciela, Vaclava Luksa. Koncert ten był symbolicznym przywołaniem wieczoru, który dla Polaków XIX-wiecznei Warszawy był czymś daleko więcej niż tylko wyjątkow ym przeżyciem artystycznym. Mecenasem tego wyjątkowego wydarzenia był PKN ORLEN. REDAKCJA NIFC Tekst pochodzi z Kwartalnika Pollotyńskiego
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |