Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
O obżarstwie - Ewagriusz z Pontu

1 Początkiem owocowania jest kwiat,
a początkiem [ascetycznej] praktyki - wstrzemięźliwość.
Ten, kto panuje nad brzuchem, zmniejsza namiętności,
opanowany zaś przez pokarmy, powiększa przyjemności.
Pierwszym spośród narodów jest Amalek,
a pierwszą wśród namiętności jest obżarstwo.
Materią ognia jest drewno, 
materią zaś brzucha [są] pokarmy.
Wiele drewna roznieca wielki płomień, 
zaś mnóstwo pokarmów karmi pożądliwość.
Płomień przygasa, gdy zabraknie materii,
a niedostatek pokarmów uśmierza pożądliwość.
Kto pochwycił [oślą] szczękę, unicestwił cudzoziemców
i łatwo rozerwał kajdany własnymi rękoma.
Odrzucenie szczęki sprawiło, że powstało źródło wody,
a zdławienie obżarstwa zrodziło praktyczną 
kontemplację.
Palik od namiotu zabił wroga przebijając szczękę, 
a słowo wstrzemięźliwości uśmierciło namiętność.
Żądza pokarmów zrodziła nieposłuszeństwo,
a słodkie kosztowanie wypędziło z raju.
Obfitość pokarmów sprawia rozkosz podniebieniu,
karmi jednak robaka nieumiarkowania, który nie śpi.
Nienasycony żołądek usposabia duszę, 
by czuwała na modlitwie,
natomiast pełny sprowadza senność.
Trzeźwy umysł [zachowuje się] przy bardzo suchej diecie, 
Wygodne zaś życie pogrąża umysł w otchłani.
Modlitwa poszczącego, [to] młody orzeł 
unoszący się w górę,
a [modlitwa] hulającego, obciążona przez sytość, 
opada w dół.
Umysł poszczącego jest błyszczącą gwiazdą na jasnym niebie,
zaś umysł hulającego pozostaje ciemny jak noc bezksiężycowa.
Obłok mgły zasłania słoneczne promienie,
a ciężkie trawienie pokarmów zaciemnia umysł.

2 Zabrudzone zwierciadło nie oddaje wyraźnie padającego 
nań kształtu, 
a otępiałe sytością myślenie nie przyjmie poznania Boga.
Zaniedbana ziemia rodzi osty,
a umysł żarłoka wypuszcza pędy obrzydliwych myśli.
Nie można znaleźć przyprawy zielnej w odchodach,
a u żarłoka woni kontemplacji.
Oko żarłoka rozgląda się za biesiadami, 
zaś oko wstrzemięźliwego - za zgromadzeniem mędrców.
Dusza żarłoka liczy wspomnienia męczenników,
a dusza wstrzemięźliwego naśladuje ich życie.
Tchórzliwego żołnierza przeszywają dreszcze na głos 
trąby wzywającej do walki,
a żarłoka, gdy ogłasza się wstrzemięźliwość.
Brzuch żarłocznego mnicha ściąga podatek, 
lecz kto ten brzuch chłoszcze, żąda [odeń] codziennej daniny.
Żwawy wędrowiec prędko dojdzie do miasta,
a mnich wstrzemięźliwy - do stanu pokoju.
Opieszały wędrowiec będzie nocował na pustyni 
pod gołym niebem,
a żarłoczny mnich nie dotrze do domu beznamiętności.
Dym kadzidła napełnia powietrze przyjemną wonią, 
a modlitwa wstrzemięźliwego jest miła Bogu.
Jeśli oddasz się żądzy jedzenia, nic nie zaspokoi 
twojego głodu rozkoszy,
bowiem żądza pokarmów jest ogniem, 
który ciągle pochłania i wciąż płonie.
Dostateczna miara napełniła naczynie,
zaś rozpasany żołądek nie mówi: Dosyć!
Wyciągnięcie rąk [przez Mojżesza] skłoniło Amaleka 
do ucieczki,
a wzniosłe czyny zwyciężają namiętności ciała.

3 Wyrzuć z siebie wszelkie tchnienie zła 
i z mocą uśmiercaj członki twego ciała. 
Jak bowiem pokonany nieprzyjaciel nie wzbudzi już 
w tobie strachu, 
tak uśmiercone ciało nie zamąci twej duszy. 
Martwe ciało nie zna udręki ognia
ani wstrzemięźliwy - przyjemności martwej żądzy. 
Jeśli zabijesz Egipcjanina, schowaj go w piasku, 
gdy pokonasz namiętność, nie tucz ciała. 
Jak bowiem z żyznej ziemi wschodzi to, co zostało przykryte,
tak w tłustym ciele rozkwita namiętność. 
Przygaszony płomień rozbłyskuje na nowo, 
gdy dosięga chrustu, 
a opanowana przyjemność rozpala się na nowo 
przez obfitość jedzenia. 
Nie lituj się nad ciałem zalęknionym o swoją wątłość 
ani nie ciesz się nim przy nadmiarze pokarmów, 
bowiem gdy będzie mocne, nastanie na ciebie 
i wojnę nieubłaganą wznieci przeciw tobie, 
aż duszę twą weźmie do niewoli 
i jako niewolnika wyda cię nieczystej namiętności.
[Jak] koń dobrze prowadzony, 
[tak] ciało będące w niedostatku; 
[koń] nie zrzuci nigdy jeźdźca, 
nie cofnie się, ściągnięty przez wędzidło, 
i jest posłuszny ręce jeźdźca. 
Ciało zaś ujarzmia się postem i czuwaniem, 
a nie ustąpi nadchodzącej pokusie 
i nie ulegnie poruszone uderzeniem namiętności.



Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne - tom 1, Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Tresć




[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]


Humor | O stronie... | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej