Trzy dni Chrystusa i jego KościołaTriduum Sacrum - Trzy Święte DniPrzed nami największa Uroczystość Kościoła - Triduum Sacrum - Trzy Święte Dni. Dni Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Jak wielki skarbiec otwiera przed nami liturgia Kościoła! Jakie to ważne, byśmy dobrze rozumieli wielkość tej Uroczystości, a przez to obficie zaczerpnęli z otwartego dla nas skarbca Kościoła. Dobre, dogłębne przeżycie tych dni rzutuje na całe nasze chrześcijaństwo, na naszą wiarę: "Jeśli umrzemy wespół z Chrystusem, żyć będziemy wespół z Nim" (por. 2 Tym 2,11).
Dzień pierwszy - dzień Ofiary ChrystusaDoba w czasach Pana Jezusa rozpoczynała się wieczorem o naszej godzinie 18 i kończyła się o naszej 18.00 dnia następnego. Była podzielona na dzień i noc. Noc była podzielona na 4 straże, każda ze straży trwała 3 nasze godziny. Dzień był podzielony na 12 godzin. Pierwsza godzina dnia u Żydów to nasza 7.00 rano. Szósta to nasza 12.00 - o tej godzinie ukrzyżowano Chrystusa. Dziewiąta godzina w Palestynie to nasza 15.00 - o tej godzinie Pan Jezus skonał na krzyżu.Męka Pana Jezusa, Jego przejście przez śmierć do Zmartwychwstania rozpoczęło się w czwartek wieczorem - według liczenia czasu przez Żydów był to już piątek - noc piątku. Chrystus ze swoimi uczniami spożył paschę, to znaczy uroczystą wieczerzę, którą raz w roku Żydzi przeżywali na pamiątkę wieczerzy poprzedzającej wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej. W czasie tej Wieczerzy Pan Jezus w geście największej pokory i miłości umył nogi apostołom. Szczegóły tego wydarzenia podaje św. Jan w 13. rozdziale swojej Ewangelii. Pod koniec Wieczerzy Pan Jezus przemienił chleb i wino w swoje Ciało i Krew, i ten pokarm dał apostołom, mówiąc: "To czyńcie na Moją pamiątkę". Opis ustanowienia sakramentu Eucharystii, a tym samym sakramentu kapłaństwa podają nam trzej pierwsi ewangeliści i św. Paweł w 11. rozdziale pierwszego Listu do Korytian. Kościół przez uroczyście sprawowaną Mszę św. w Wielki Czwartek wieczorem pozwala nam uczestniczyć w Ostatniej Chrystusowej Wieczerzy. Podkreślają to gesty powtarzające to, co uczynił Chrystus, podejmowane przez kapłana tylko w tej jednej Mszy św. w ciągu roku: po homilii kapłan umywa symbolicznie nogi 12 mężczyznom - mówi nam to, że bramą, przez którą wchodzimy do udziału w Eucharystii, ma być zawsze pokorna służba wobec bliźnich, zwłaszcza potrzebujących. Msza św. wielkoczwartkowa nie kończy się błogosławieństwem, ale procesją - przeniesieniem Najświętszego Sakramentu do bocznego ołtarza, tzw. ciemnicy. Pierwszy dzień Triduum Paschalnego zamyka nabożeństwo sprawowane w Wielki Piątek po południu. Jest to liturgia na cześć Męki Pańskiej. Rozpoczyna je dramatyczny gest - kapłan upada przed ołtarzem na twarz. To wyraz najgłębszego szacunku wobec Chrystusa, który umarł za nas, za nasze grzechy na Krzyżu. Czytania Pisma Świętego pozwalają nam przeżyć w duchu Mękę Pana Jezusa - proroctwo Izajasza wypowiedziane przeszło 700 lat przed przyjściem Chrystusa - 0 cierpieniach Mesjasza oraz Pasja według św. Jana. Kulminacyjną częścią tego nabożeństwa jest wywyższenie i adoracja Krzyża, trzykrotny śpiew: "Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata - pójdźmy z pokłonem", ucałowanie Krzyża, śpiew suplikacji "Święty Boże" i improperii - tj. skargi Pana Jezusa - "Ludu mój ludu, cóżem ci uczynił?" Po adoracji Krzyża następuje Komunia Św., a po niej procesja z Najświętszym Sakramentem do bocznego ołtarza, tzw. pogrzeb Chrystusa do Grobu Bożego. Św. Jan Ewangelista w opisie Męki zaznacza, że "na miejscu, gdzie Jezusa ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób. Tam złożono Jezusa" (J 19,41-42). Ołtarz boczny, tzw. Grób Pański przyozdobiony kwiatami, nawiązuje do ogrodu nie tylko tego z Golgoty ale i tego z pierwszych kart Pisma Świętego - raju, gdzie Bóg stworzył człowieka, gdzie człowiek został pokonany przez grzech i szatana. Tu, w "nowym raju", grzech, szatan i śmierć zostają pokonane przez Mękę i Zmartwychwstanie naszego Zbawiciela. Dzień drugi - dzień spoczynku ChrystusaSiódmy dzień tygodnia w Starym Testamencie z ustanowienia Bożego był dniem odpoczynku. I Chrystus po swojej Męce wszedł do odpoczynku - Jego Ciało złożone w grobie oczekiwało zmartwychwstania. W tym dniu Kościół nie sprawuje liturgii - ani Mszy Św., ani innych nabożeństw. Trwa w ciszy, oczekując nocy Zmartwychwstania.Polski zwyczaj święcenia potraw pochodzi z samych początków chrześcijaństwa w naszym kraju. Nowo poświęconą wodą (dawniej liturgia wigilii paschalnej była odprawiana w Wielką Sobotę rano), kropiono pokarmy, by były spożywane na cześć Chrystusa Zmartwychwstałego, a nie na.cześć pogańskich bożków. Trzeci dzień - dzień Zmartwychwstania ChrystusaŚwiętowanie Zmartwychwstania Chrystusa rozpoczyna się w sobotę wieczorem, po zachodzie słońca w nocy poprzedzającej dzień niedzielny, dzień Zmartwychwstania.Uroczysta Msza św. nazwana jest Wigilią Paschalną - czuwaniem modlitewnym Kościoła. Jest to najbardziej uroczysta i najważniejsza Msza św. w całym roku liturgicznym Kościoła. Na jej bogactwo składają się cztery części.
Zwróćmy uwagę na jeszcze jeden szczegół. Liturgia Wigilii Paschalnej łączy się z trzema żywiołami, elementami, na których opiera się życie: z ogniem, który jest poświęcony i "rozdany", z wodą chrzcielną, którą jesteśmy poświęceni, z ziemią, bo to z wnętrza ziemi, z grobu wykutego w skale Chrystus zmartwychwstał. Ks. MARCIN WĘCŁAWSKI
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |