Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Grób miłością rozsadzony

Bóg, miłość, śmierć - to są trzy tajemnice, wokół których organizuje się ten świat. Każda z nich - w sobie właściwy sposób - jest przebudzeniem i nowym życiem. Kluczem do zrozumienia tych tajemnic jest miłość Boga, objawiona w Krzyżu Jednorodzonego Syna.

W nim możemy dostrzec wypełnienie trudnych "spraw Ojca" i objawienie się całej Ewangelii życia. Dramat Golgoty - wraz z niezrozumiałym po ludzku krzykiem: "Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?" - nie jest bezsensownym finałem "spraw Ojca", lecz zaproszeniem każdego człowieka do współuczestnictwa w życiu Boga, który jest Ojcem Wszechmogącym i który jest Panem Życia i Śmierci. Dlatego światło Krzyża Jezusa nie zostaje przesłonięte przez mrok śmierci, ale "na jego tle Krzyż jaśnieje coraz mocniej i wyraźniej, jawi się jako centrum, sens i cel całej historii i każdego ludzkiego życia" (EV 50). Dla głębszego zrozumienia tajemnicy Boga, a zarazem zagadki życia człowieka, nie wystarczy samo spotkanie z Ukrzyżowanym. Wiemy dobrze - choćby z relacji św. Mateusza - że ci, którzy przechodzili obok Jezusa wiszącego na krzyżu, przeklinali Go mówiąc: "Ty, który burzysz przybytek i w trzech dniach go odbudowujesz, wybaw sam siebie, jeśli jesteś Synem Bożym, zejdź z krzyża" i "Zaufał Bogu: niechże Go teraz wybawi, jeśli Go miłuje" (Mt 27,40.43).

Spotkanie z Ukrzyżowanym domaga się aktu wiary w miłość potężniejszą od śmierci i "rozsadzającą grób". "Dlatego też zmartwychwstanie Jezusa nie może być ukazywane tylko jako pobożne życzenie uczniów Chrystusa czy owoc ich sfrustrowanej wyobraźni. To jest fakt historyczny i wydarzenie zbawcze. Dobitnym tego dowodem jest postawa arcykapłanów i faryzeuszów, którzy zebrali się u Piłata i mówili: "Panie, przypomnieliśmy sobie, że ów oszust powiedział jeszcze za życia: Po trzech dniach powstanę. Każ więc zabezpieczyć grób aż do trzeciego dnia, żeby przypadkiem nie przyszli Jego uczniowie, nie wykradli Go i nie powiedzieli ludowi: Powstał z martwych. I będzie ostatnie oszustwo gorsze niż pierwsze". Oni poszli i zabezpieczyli grób, opieczętowując kamień i stawiając straż" (Mt 27,63-64.66).

Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa nie tylko warunkuje sens życia tych, którzy w Niego wierzą, ale również obraz samego Boga, którego On objawia. Pomylić się co do prawdy o Ukrzyżowanym Jezusie, który jest Zmartwychwstałym Mesjaszem, oznacza pomylić się co do samego Boga. Od owego poranka "pierwszego dnia po szabacie" Bóg jest Bogiem Zmartwychwstania, "Tym, który ożywia umarłych i to, co nie istnieje, powołuje do życia" (Rz 4,17), "Tym, który wskrzesił Jezusa z martwych" (Rz 8,11). Klasycznym tekstem orędzia wielkanocnego są słowa św. Pawła, zapisane w Pierwszym Liście do Koryntian: "Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także nasza wiara. Okazuje się bowiem, żeśmy byli fałszywymi świadkami Boga, skoro umarli nie zmartwychwstają, przeciwko Bogu świadczyliśmy, że z martwych wskrzesił Chrystusa" (15,14-15).

Od wydarzenia pustego grobu Chrystusa, który "rozsadzony został miłością Boga", pojawiła się nowa optyka patrzenia, myślenia i wiary chrześcijańskiej. Opiera się ona zawsze na centralnej tezie, że w Zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa spotykają się w nieprzenikniony sposób - "czas i wieczność, śmierć i nieśmiertelność, świat obecny i świat przyszły, człowiek z Bogiem. Zmartwychwstanie - będące świadectwem miłości Boga Ojca ku Synowi w Duchu Świętym - jest niejako w prostej linii spełnieniem się Wcielenia Syna Bożego w Jezusa". Te dwa wydarzenia zbawcze w sposób niepowtarzalny objawiają nam bliskość i miłość Boga, który wybrał nas i umiłował w swoim Synu, a którego nam dał jako "pierworodnego wszelkiego stworzenia", jak również jako "pierworodnego spośród tych, którzy umarli" (Kol 1,18; 1 Kor 15,20). Ta miłość promieniuje na każdego człowieka i cały świat doczesny.. Jest nie tylko cudownym działaniem Boga, ale czymś "nieskończenie więcej niż cudem" - sięgając w nieskończoność życia i miłości Trójjedynego Boga: Ojca i Syna, i Ducha Świętego. To On Sam - przez Krzyż i Zmartwychwstanie Syna - wzywa nas dzisiaj razem i każdego z osobna do współuczestnictwa w tym życiu i miłości.

KS. WACŁAW DEPO



Wasze komentarze:
 DAN: 19.04.2022, 09:03
 W moim przypadku fizyczna obecnosc w 1. kosciele, 2. msza, 3. sakramentalia przynosily ulge w problemach zdrowotnych. Ktos ma podobne lud inne, niech probuje. Na pewno nie zaszkodzi.
(1)


Autor

Treść

Nowości

św. Jan Klimakśw. Jan Klimak

Modlitwa do św. Jana KlimakaModlitwa do św. Jana Klimaka

Pojednajcie sie z BogiemPojednajcie sie z Bogiem

Za lub przeciwZa lub przeciw

Czy powinnyśmy dziękować Bogu tylko ze względu na fakt, że taka modlitwa nam pomaga?Czy powinnyśmy dziękować Bogu tylko ze względu na fakt, że taka modlitwa nam pomaga?

Czy można Bogu dziękować za to, co jest dla nas trudne?Czy można Bogu dziękować za to, co jest dla nas trudne?

Najbardziej popularne

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Godzina ŁaskiGodzina Łaski

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2023 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej