Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki
Palcem i okiem po ekranie

     Środowisko multimedialne tworzy nową jakość dzieciństwa, w którym obraz odgrywa istotną rolę w przekazach multimedialnych i wypiera tradycyjny przekaz tekstowy.

     Nstępuje cyfryzacja tych obszarów życia, które uda się temu procesowi poddać skutecznie i szybko, w tym używanie skrótów myślowych, mozaikowatość treści, fragmentaryzacje przekazu. Powszechne stało się zjawisko zappingu, czyli "prze- skakiwania-przesuwania" z jednej aplikacji na kolejną, aby dotrzeć do tej, która okaże się najbardziej "absorbująca" w danym momencie.

     Dominacja mediów ekranowo-dotykowych powoduje, że dzieci niechętnie słuchają lub czytają, natomiast z zaangażowaniem "przesuwają palcem po ekranie" i oglądają. Coraz powszechniejsza dostępność do interaktywnych aplikacji na ta- bletach/smartfonach sprawia, że dziecko bardzo szybko oczekuje interaktywności - zawsze "ktoś, coś musi mówić, śpiewać, grać, świe- na zasadzie efektu śnieżnej kuli: wzbudzać i potęgować emocje. Natomiast w sytuacji braku interaktywności - u dzieci często występuje opór edukacyjny i bierny odbiór treści, któremu towarzyszy znużenie, wyrażane m.in. w słowach: "nudzę się", "nie chce mi się". W efekcie dominacji przekazu "palcookocentrycz- nego" zwiększa się odsetek dzieci z.nadpobudliwością psychoruchową. Rośnie pokolenie bardzo silnie związane ze swoim tabletem/ smartfonem - szacuje się, że w Polsce może być ponad 10 proc. table- towych dzieci. Z badań przeprowadzonych we wrześniu 2016 roku wśród 714 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, wynika, że 52 proc. dzieci korzysta z telefonów/smart- fonów rodziców, a 48 proc. ma już własny tablet/smartfon. Rodzice wskazywali, że tablet jest "świetną zabawką edukacyjną", która ma wiele różnorodnych zastosowań i dodatkowo bardzo się sprawdza zarówno jako element nagrody, jak też kary. Ale czy o to chodzi?

     Podstawowym elementem cyfrowego bezpieczeństwa są wiedza i świadomość rodziców na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z nowoczesnych narzędzi cyfrowych przez dzieci. Bardzo ważne są podejmowane inicjatywy oddolne, m.in. wśród rodziców, pracowników przedszkoli, które mają na celu zarówno informowanie, jak też przeciwdziałanie i zaangażowanie w rozwiązanie problemów związanych z bezpiecznym funkcjonowaniem w cyberprzestrzeni (ta obecność w sieci zaczyna się od dostępności do tabletu/smartfona).

     Brak pokazywania metod radzenia sobie z różnymi sytuacjami w sieci powoduje, że dziecko szuka najprostszego sposobu, żeby sobie z nimi radzić - najczęściej poprzez ich oswojenie i uniewrażliwienie na występowanie w codziennym życiu, co przedkłada się na trudności funkcjonowania w grupie społecznej. Zdecydowanie należy wypracować systemowe rozwiązania, które pozwolą lepiej wykorzystywać narzędzia cyfrowe dla wspierania wychowania, edukacji i rozwoju przy jednoczesnym zapewnieniu dzieciom cyberbezpieczeństwa.d Ustal zasady korzystania z urządzeń mobilnych i bądź konsekwentny w ich stosowaniu.

     Rodzicu

  • Zaoferuj wsparcie - rozmawiaj i tłumacz sytuacje w sieci, które mogą rodzić niepokój.
  • Obserwuj reakcje dziecka w trakcte dostępu do mediów cyfrowych. Pytaj dziecko o emocje, które towarzyszą przy okazji korzystania z tabletu/smartfona.
  • Inspiruj i motywuj do podejmowania działań i zadań, które wymagają myślenia, kojarzenia.
  • Łącz w procesie edukacji dziecka metody tradycyjne z metodami interaktywnymi (mediąmi cyfrowymi).
  • Bądź obecny w procesie wychowania dziecka do mediów - zainteresuj się dzieckiem, a nie tabletem/smartfonem.



Dr Dorota Bis

Boska Troska - Dodatek do Don Bosko, lipiec 2017


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Tresć




[ Powrót ]
 
[ Strona główna ]


Humor | O stronie... | Wspomóż nas | Polityka Prywatności | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej