Autyzm - zamknięty własny światAutyzm staje się coraz częstszym zjawiskiem. Mówi się nawet o jego epidemii i zbliżonych do autyzmu zaburzeniach rozwoju i zachowania dzieci.Jest trzecim spotykanym upośledzeniem rozwojowym, częstszym niż zespół Downa. Na dziesięć tysięcy urodzeń autyzm występuje u około piętnaściorga dzieci, z tym, że choruje 3-4 więcej chłopców niż dziewczynek. Wszystkie współczesne klasyfikacje chorób psychicznych są zgodne co do faktu, że do postawienia diagnozy autyzmu u dziecka konieczne jest stwierdzenie zaburzenia w trzech płaszczyznach: interakcji społecznych, komunikacji i ograniczonego repertuaru zachowań i zainteresowań. Autyzm określany jest często jako zaburzenie spektralne, oznacza to, że charakterystyka i jego objawy mogą następować od lekkich do ciężkich. Dzieci z autyzmem wymagają wielospecjalistycznej pomocy terapeutycznej oraz odpowiednio prowadzonej edukacji. Nawet najbardziej zaburzone w rozwoju dziecko jest w stanie wiele się nauczyć i tym samym może się stać prawie samodzielnym człowiekiem. Z powodu wieloletnich w naszym kraju zaniedbań w dziedzinie fachowej pomocy dzieciom z autyzmem, większość z nich nadal nie ma do niej dostępu. Dotyczy to również osób dorosłych. Ich wynikająca z autyzmu "inność" i trudne zachowania uniemożliwiają im samodzielną egzystencję. Duża część z nich nie jest w stanie zaadaptować się do warunków pobytu w placówkach pomocy społecznej. Sytuacja niekiedy staje się wręcz dramatyczna, gdy rodziny nie mogą podołać ciężarowi opieki.
Zespół AspergeraZespół ten obejmuje dzieci wykazujące obecność zachowań i cech charakterystycznych dla autystycznego spektrum, przy jednocześnie wykazywanym normalnym lub wysokim poziomie IQ. Dzieci wykazujących obecność tego zespołu jest kilkakrotnie więcej niż dzieci z czystym autyzmem. U dzieci z zespołem Aspergera występują wyraźne problemy z dostosowaniem własnych zachowań społecznych do konkretnych osób, miejsc i sytuacji. Cechą charakterystyczną tego zespołu jest dobry rozwój mowy w zakresie słownictwa i gramatyki oraz obecność wąskich specyficznych zainteresowań typu intelektualnego, czyniących z dotkniętych nim dzieci rodzaj małych ekspertów w interesującej je dziedzinie. Główne różnice pomiędzy autyzmem z wysokim poziomem funkcjonowania a zespołem Aspergera dotyczą późniejszego niż w autyzmie pojawienia się wyraźnych objawów (po 36 miesiącu życia) oraz lepszych wyników uzyskiwanych w różnych sferach, zwłaszcza w zakresie komunikacji i zachowań społecznych. Osoby z zespołem Aspergera mają ogromne problemy z funkcjonowaniem w sytuacjach społecznych i mimo wysokiej inteligencji nie radzą sobie w szkole, pracy czy innych środowiskach społecznych.Przyczyny autyzmuNie ma jednoznacznej odpowiedzi co powoduje autyzm. Współczesne badania łączą te zaburzenia z biologicznymi i neurologicznymi różnicami mózgu. Badania tomograficzne wykazują nieprawidłowości w budowie mózgu, z wyraźnymi różnicami w rejonach móżdżku. W niektórych rodzinach zauważa się powrót choroby, co może sugerować, iż istnieje genetyczna podstawa autyzmu. Niestety do tej pory jeszcze nie odkryto genu za niego odpowiedzialnego. Na pewno nie jest on chorobą psychiczną lub wynikiem zaniedbania wychowawczego.
Najczęstsze objawyAutyzm charakteryzuje się ograniczeniem kontaktów z najbliższym otoczeniem, rodziną, rówieśnikami, zamknięciem się w sobie, lękiem, a nawet paniką przed wprowadzaniem zmian w otoczeniu, czy sposobie wykonywania codziennych czynności. Dziecko zachowuje się jakby było samo, również ono samo wyznacza granice swojego świata, dramatycznie reagując na ich naruszanie. W zachowaniu werbalnym pojawiają się: nietypowa intonacja, rytm i tempo wypowiedzi, zwykle nieadekwatne do sytuacji. W zachowaniu pozawerbalnym uaktywniają się formy dziwaczne, jak kołysanie się, wirowanie i automatyzmy ruchowe. Typowe są zrytualizowane, powtarzające się zachowania, np. kolejność ubierania się, analogiczne w kolejności ruchy, także zachowanie noszące znamiona autoagresji, jak bicie się po twarzy czy głowie, zadawanie sobie bólu. Dziecko autystyczne charakteryzuje niezdolność do kolektywnej zabawy, uczenia się konwencji, reguł gry i naśladownictwa, co związane jest z niezdolnością do rozumienia uczuć innych ludzi.Powrót do normalnego życiaDo niedawna uważano, że autyzm wczesnodziecięcy eliminuje dziecko z normalnego świata, wykluczając proces uczenia się, a w konsekwencji prowadząc do nieodwracalnych zmian w psychice i utraty szans na rozwój. Dziecko autystyczne rzeczywiście często nie osiąga oczekiwanej sprawności intelektualnej, dojrzałości emocjonalnej i społecznej potrzebnej do samodzielnego życia. Jednak nadzieję wzbudzają udokumentowane przypadki pełnego powrotu do zdrowia. Obecna medycyna stosuje wiele metod w terapii autyzmu dziecięcego. Istnieje wiele programów terapeutycznych. Coraz częściej w terapii wykorzystywana jest muzyka. Przede wszystkim nie można stosować standardowej terapii. Każde bowiem dziecko autystyczne jest inne. Dlatego do konkretnego chorego trzeba dostosować odpowiedni program terapeutyczny lub łączyć pewne elementy różnych programów.Deklaracja Praw Osób z Autyzmem9 maja 1996 roku została przyjęta przez Parlament Europejski Deklaracja Praw Osób z Autyzmem. Czytamy w niej między innymi: Parlament Europejski wskazuje na to, że osoby z autyzmem powinny mieć te same prawa co wszyscy obywatele Wspólnoty Europejskiej (co powinno być pojęte w najlepszym interesie osób z autyzmem); prawa te powinny być rozszerzone i wzmocnione przez odpowiednią legislację w każdym państwie członkowskim i obejmować:- prawo do niezależnego życia, - prawo do samodzielnej reprezentacji lub bycia reprezentowanym przez osobę upoważnioną i do uczestniczenia tam, gdzie to tylko możliwe, w podejmowaniu decyzji na temat ich przyszłości, - prawo do powszechnie dostępnego i właściwego kształcenia, mieszkania, specjalistycznej pomocy i usług, - prawo do swobodnego życia wolnego od lęku, zagrożeń i stosowania przemocy w oddziaływaniu terapeutycznym. JADWIGA KNIE-GÓRNA
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |