Prawo Boże a zwyczaje (Mk 7,1-8.14-15.21-23)Słowa Ewangelii według św. MarkaZebrali się u Jezusa faryzeusze i kilku uczonych w Piśmie, którzy przybyli z Jerozolimy. I zauważyli, że niektórzy z Jego uczniów brali posiłek nieczystymi, to znaczy nie umytymi rękami. Faryzeusze bowiem i w ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie obmyją, rozluźniając pięść. I gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją. Jest jeszcze wiele innych zwyczajów, które przejęli i których przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych. Zapytali Go więc faryzeusze i uczeni w Piśmie: "Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?" Odpowiedzi! im: Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: "Ten lud czci mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode mnie. Ale czci na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi". Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji. Potem przywołał znowu tłum do siebie i rzekł do niego: "Słuchajcie mnie wszyscy i zrozumiejcie. Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota. Wszystko to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym". Religijność czysta i bez skazyMówiąc o religijności czystej i bez skazy wobec Boga i Ojca św. Jakub Apostoł wymienił dwa jej zasadnicze warunki: opieka nad potrzebującymi pomocy ("sierotami i wdowami") oraz zachowanie siebie nieskalanym wobec wpływów świata (por. Jk 1, 27). Mówiąc o "wpływach świata", Apostoł nie miał na uwadze tego, o czym mówiła żydowska tradycja, która przede wszystkim kładła nacisk na czystość tylko rytualną. Według tej tradycji, wierzący Izraelita mógł stać się nieczysty poprzez zewnętrzny kontakt z jakimiś nieczystymi rzeczami czy ludźmi. Stąd wynikała konieczność poddawania się ściśle przepisanym obmyciom, aby móc odzyskać pierwotną czystość.Tymczasem Chrystus wskazał na zupełnie inne źródło prawdziwej - a nie tylko rytualnej - nieczystości, w jakiej może znaleźć się człowiek. Tym źródłem jest jego serce, z którego pochodzą złe myśli rodzące różnorakie w swych przejawach zło (por. Mk 7, 21-23). Czy człowiek musi tym myślom ulec? Czy musi stać się sprawcą grzechu? Czy jego serce jest zdolne tylko do zła? Na pewno nie! Cały dramat wielkości człowieka polega na tym, aby umieć właściwie nad tym sercem panować. Chodzi bowiem o to, aby człowiecze serce prawdziwie się nawróciło. Aby potrafiło ono zdecydowanie odrzucać owe złe myśli, a opowiadać się za dobrem. Aby to ludzkie słabe serce miało w sobie dość sił i zdecydowania, by wiernie wybierać Chrystusową Ewangelię. To właśnie ją miał na myśli św. Jakub, kiedy pisał w swym Liście: "Przyjmijcie w duchu łagodności zaszczepione w was słowo, które ma moc zbawić dusze wasze" (Jk 1, 21). Owa zbawcza moc słowa Ewangelii wynika z tego, że w sposób szczególny jest ona dobrem i doskonałym darem, który zstąpił "z góry, od Ojca świateł" (Jk 1, 17). Ten dar trzeba uznać. Ten dar trzeba przyjąć. Ten dar trzeba w swoim życiu urzeczywistnić. Dlatego też św. Jakub mówiąc o duchu łagodności, w którym należy przyjąć słowo Boże, zaraz dodaje: "Wprowadzajcie słowo w czyn, a nie bądźcie tylko słuchaczami oszukującymi samych siebie" (Jk 1, 22). Jeśli chrześcijanin przyjmie w swym życiu taką postawę, na pewno zachowa "siebie samego nieskalanym od wpływów świata". Na pewno też jego religijność wobec Boga i Ojca będzie wtedy czysta i bez skazy. Bp MAREK JĘDRASZEWSKI
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2025 Pomoc Duchowa |