Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i

Mi這sierdziem uobecniamy na 鈍iecie Mi這siernego Chrystusa

     15 Niedziela zwyk豉, rok C (Pwt 30,10-14; Kol 1,15-20; π 10,25-37)

     1. Poprzednia niedziela roku C przypomnia豉 nam sta造 ze strony Ko軼io豉 obowi您ek wprowadzania pokoju. Dzisiejsza za skupia nas na temacie b璠帷ym dalszym ci庵iem poprzedniego - na mi這sierdziu. Brane w swoim og鏊noludzkim rozumieniu jakiej filantropii jest ono tym dost瘼nym dla ka盥ego, cho nie w tej samej mierze, konkretem, kt鏎y z pewno軼i 豉godzi napi璚ia gro幡e dla pokoju spo貫cznego. O inne jednak mi這sierdzie chodzi Ko軼io這wi, gdy dzi apeluje do wiernych gromadz帷ych si na sprawowanie Eucharystii. Opr鏂z wsp馧czucia dla fizycznych czy duchowych brak闚 innych ludzi mamy si zdobywa na co znacznie pod ka盥ym wzgl璠em g喚bszego. Chrze軼ija雟kie mi這sierdzie bierze pocz徠ek z jasno wyra穎nej ju w Starym Testamencie woli Boga, kt鏎ego nakaz udoskonalony zosta przez apel, nowe uzasadnienie i wz鏎 Jezusa Chrystusa. Dzi zatem b璠帷 wsp馧odpowiedzialni za obecno嗆 Chrystusa na tym 鈍iecie mamy inn motywacj.

     2. Przedstawione tu wzorcowe kazanie, kt鏎e mia Moj瞠sz wyg這si po 40 latach w璠r闚ki u progu Ziemi Obiecanej, zosta這 zredagowane p騧niej - ju po do鈍iadczeniach wygnania w Babilonie. Trzeba si liczy z tym faktem, chc帷 wyczyta z tekstu wi璚ej ni tylko zapis chwili dziejowej. Przypomnienie przykaza wyra幡ie brzmi zach皻, skoro ukazuje wol Bo膨 dla swego ludu zawart w najwi瘯szym z nich jako mo磧iw do spe軟ienia. A prze苞ie gorzkie do鈍iadczenia przesiedlenia i niewoli podsuwa造 Izraelitom wnioski raczej pesymistyczne. Wiersze 11-14 tego tekstu 鈍. Pawe, kt鏎y zawsze zwalcza faryzejskie uj璚ie Tory jako automatycznie zbawiaj帷ej, zastosowa w Rz 10,5-9, 瞠by udowodni, 瞠 wiara w Jezusa Chrystusa zmartwychwsta貫go czyni wykonalnym ten trudny program. W ten sam spos鏏 my r闚nie winni鄉y dzi wzi望 do serca zach皻, 瞠 wielki przyk豉d mi這siernego Samarytanina b璠zie dla nas wykonalny moc Chrystusa, s豉wionego w hymnie II czytania.

     List do Kolosan to pismo skierowane przez Aposto豉 Paw豉 do frygijskiego Ko軼io豉 w Kolosach, w mie軼ie po這穎nym w dolinie rzeki Likos. Tej wsp鏊noty Pawe dot康 nie zna osobi軼ie, poniewa za這篡 j jego ucze i wsp馧pracownik Epafras. On to zaniepokojony przesadnym kultem anio堯w szerz帷ym si w鈔鏚 wiernych zwr鏂i si do Aposto豉 z pro軸 o interwencj w obronie prawowierno軼i. W odpowiedzi otrzymuje ten list, w kt鏎ym niniejszy hymn, by mo瞠 酥iewany tak瞠 w liturgii, g這si bezwzgl璠ny prymat Chrystusa wobec ca貫go stworzenia, a wi璚 tak瞠 wobec wyliczonych tu przyk豉dowo kategorii duch闚 czystych, kt鏎e tradycja z czasem nazwie "ch鏎ami" anielskimi. Zasad prymatu Chrystusa jest to, 瞠 On, B鏬-Cz這wiek, jest i Stw鏎c, i Odkupicielem ca貫go kosmosu. Dla dzisiejszej tematyki niedzielnej najwa積iejsze s te wiersze, kt鏎e m闚i o G這wie Cia豉 Ko軼io豉 i Pierworodnym spo鈔鏚 umar造ch jako o r瘯ojmi dost瘼nego dla nas zwyci瘰twa 豉ski.

     Ewangelijny mi這sierny Samarytanin to przyk豉d przypowie軼iowy dany w odpowiedzi na podst瘼ne pytanie: kto jest moim bli幡im? Uczony w Pi鄉ie jak inni rabini mia ochot dyskutowa z Jezusem nad zakresem poj璚ia "bli幡i", d捫帷 do jego zacie郾ienia. Otrzyma odpowied po鈔edni: ka盥y cz這wiek, zw豉szcza znajduj帷y si w potrzebie ma prawo do pomocy jako bli幡i. Dwaj s逝dzy 鈍i徠yni bali si zapewne o splamienie rytualne, dlatego min瘭i nieszcz窷liwego. Natomiast Samarytanin, a wi璚 obcokrajowiec, pogardzany przez 砰d闚 jako odszczepieniec, pozbawiony prawa udzia逝 w kulcie 鈍i徠ynnym w Jeruzalem, zareagowa inaczej. Okaza prawdziwe mi這sierdzie, pochylaj帷 si aktywnie nad ludzkim nieszcz窷ciem. Sam bowiem pos逝guje si wobec poranionego dora幡ym 鈔odkiem dezynfekcyjnym (wino) i 豉godz帷ym (oliwa), potem pieszo idzie podtrzymuj帷 na osio趾u ledwie 篡wego i w豉snym kosztem zapewnia mu dalsz opiek w gospodzie. Nakazem czynienia podobnie Jezus ko鎍zy sw鎩 przyk豉d.

     3. My郵 g堯wna zawarta zosta豉 w tezie naczelnej tej niedzieli wy瞠j podanej. Obowi您uje nas jako odkupionych, tzn. takich, kt鏎zy doznali Bo瞠go mi這sierdzia darmo, solidarna troska, by uobecnia naszego Odkupiciela w warunkach wielorakiej n璠zy widocznej na tym 鈍iecie. Jest jej tyle, 瞠 mo瞠 nas niekiedy ogarnia og鏊ne poczucie bezradno軼i wobec tego stanu rzeczy. Przeciwko takim my郵om, parali簑j帷ym mo磧iwe jeszcze dzia豉nia wyst瘼uje dzi zestawienie I czytania z Ewangeli, wzmocnione - drugim. To troch, co jest do zrobienia, nie jest ponad nasze si造, a od biadania nad niemo積o軼i zaradzenia sumie n璠z tego 篡cia lepsze jest czynne wykorzystanie nastr璚zaj帷ych si okazji wed逝g wzoru Samarytanina. Niezale積ie od tego, ile rzeczywi軼ie da si zrobi, by ul篡 niedoli tylu ludzi na r騜ny spos鏏 nieszcz窷liwych, nie wolno nam zapomina o prawdzie, 瞠 jeste鄉y solidarni tak z nimi jak z Chrystusem, ostatecznym zwyci瞛c cierpienia i 鄉ierci.

     Homilia, wykorzystuj帷 powy窺ze punkty 1 i 3 jako wst瘼, mo瞠 skupi si na ko鎍owym nakazie Pa雟kim z Ewangelii: Id i ty czy podobnie! Trzeba wbrew przer騜nym oporom teoretycznym i praktycznym ("czy to warto by dobrym, skoro ludzie s tak niewdzi璚zni?") ukaza go jako zach璚aj帷y i skuteczny. W tym celu warto rozbudowa szczeg馧owo opisane w przypowie軼i zachowanie si mi這siernego Samarytanina jako wz鏎 postawy naprawd ludzkiej. Om闚i wi璚 trzeba nast瘼uj帷e jego elementy: pierwsz reakcj tego dyskryminowanego s御iada (wzruszy si g喚boko), a potem kolejno wszystkie jego czynno軼i wobec nieszcz窷liwego. Podkre郵i warto, jak s one operatywne, a zarazem bezinteresowne, podczas gdy go rzeczywi軼ie kosztuj. Na郵adowanie postawy mi這siernego Samarytanina naprawd nie przekracza naszych mo磧iwo軼i, je郵i si zwa篡 na pomoc, jak otrzymujemy do takiego dzia豉nia w Eucharystii uobecniaj帷ej dzie這 Odkupienia, dokonane przez Krew Chrystusa.

Augustyn Jankowski OSB

Przy stole S這wa, tom 3 (Okres zwyk造: od 2 do 17 niedzieli)
Wydawnictwo Benedyktyn闚 TYNIEC


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tres




[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]


Humor | O stronie... | Wspom騜 nas | Polityka Prywatno軼i | Reklama | Kontakt

© 2001-2019 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej