Rozwa¿ania Mi³o¶æ Modlitwy Czytelnia ¬róde³ko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere³ki

S³owo Boga bliskie cz³owiekowi

     Na pocz±tku by³o S³owo, a S³owo by³o u Boga, i Bogiem by³o S³owo. Ono by³o na pocz±tku u Boga. Wszystko przez Nie siê sta³o, a bez Niego nic siê nie sta³o, co siê sta³o. W Nim by³o ¿ycie, a ¿ycie by³o ¶wiat³o¶ci± ludzi, a ¶wiat³o¶æ w ciemno¶ci ¶wieci i ciemno¶æ jej nie ogarnê³a. Pojawi³ siê cz³owiek pos³any przez Boga - Jan mu by³o na imiê. Przyszed³ on na ¶wiadectwo, aby za¶wiadczyæ o ¶wiat³o¶ci, by wszyscy uwierzyli przez niego. Nie by³ on ¶wiat³o¶ci±, lecz /pos³anym/, aby za¶wiadczyæ o ¶wiat³o¶ci. By³a ¶wiat³o¶æ prawdziwa, która o¶wieca ka¿dego cz³owieka, gdy na ¶wiat przychodzi. Na ¶wiecie by³o /S³owo/, a ¶wiat sta³ siê przez Nie, lecz ¶wiat Go nie pozna³. Przysz³o do swojej w³asno¶ci, a swoi Go nie przyjêli. Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjêli, da³o moc, aby siê stali dzieæmi Bo¿ymi, tym, którzy wierz± w imiê Jego - którzy ani z krwi, ani z ¿±dzy cia³a, ani z woli mê¿a, ale z Boga siê narodzili. A S³owo sta³o siê cia³em i zamieszka³o w¶ród nas. I ogl±dali¶my Jego chwa³ê, chwa³ê, jak± Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pe³en ³aski i prawdy. Jan daje o Nim ¶wiadectwo i g³o¶no wo³a w s³owach: Ten by³, o którym powiedzia³em: Ten, który po mnie idzie, przewy¿szy³ mnie godno¶ci±, gdy¿ by³ wcze¶niej ode mnie. Z Jego pe³no¶ci wszyscy¶my otrzymali - ³askê po ³asce. Podczas gdy Prawo zosta³o nadane przez Moj¿esza, ³aska i prawda przysz³y przez Jezusa Chrystusa. Boga nikt nigdy nie widzia³, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w ³onie Ojca, /o Nim/ pouczy³. (J 1,1-18)

     Na pocz±tku by³o S³owo. - Owo S³owo z prologu Czwartej Ewangelii jest niezwykle bogate w swej istocie. W swym boskim ¼ródle jest ono S³owem przedwiecznym, boskim, wszechpotê¿nym i wszechm±drym - jest S³owem samego Boga, jest Bogiem samym. Nie przychodzi jednak do ¶wiata jako co¶ obcego, zewnêtrznego, niezrozumia³ego. ¦wiêty Jan ukazuje je jako S³owo, które wyra¿a siê w ludzkiej kulturze, w jej bogactwie, ró¿norodno¶ci i - mo¿na powiedzieæ - "swojsko¶ci" wzglêdem ludzkiego sposobu widzenia ¶wiata. Bo¿e S³owo zostaje niejako przefiltrowane przez ludzk± wiarê i ludzk± kulturê, nabieraj±c jej cech, które sprawiaj±, ¿e staje siê s³owem bliskim, zrozumia³ym, g³êboko ludzkim.

     Pierwsza czê¶æ Janowego Prologu ukazuje S³owo jako dzia³aj±ce, czynne, aktywne - znane nam z kart Biblii, z pierwszych wersetów Ksiêgi Rodzaju, opisuj±cej stworzenie wszystkich rzeczy, ¶wiata, ¶wiat³a, ¿ycia i ludzi przez stwórcze S³owo Boga. To tak¿e S³owo proroków, reprezentowanych tu przez Jana Chrzciciela, wskazuj±cego w boskim natchnieniu na osobê Mesjasza i Zbawiciela - Jezusa Chrystusa. To zarazem S³owo z biblijnej Ksiêgi M±dro¶ci - S³owo prawdy, m±dro¶ci i wyzwolenia z wielorako pojmowanej niewoli. To tak¿e S³owo Nowego Testamentu - z pocz±tków apostolskiego Ko¶cio³a, kszta³tuj±ce jego to¿samo¶æ i daj±ce mu ewangelizacyjny dynamizm w wielokulturowym ¶wiecie. To równie¿ S³owo obecne w klasycznej kulturze Europy, otwartej na logos - rozum, my¶lenie, komunikacjê i kulturowe ubogacanie poprzez dialog osób i pokoleñ. To tak¿e S³owo obecne w nas, w naszych umys³ach i sumieniach, o¶wiecaj±ce nas wewnêtrznie i w przedziwny sposób sprawiaj±ce, ¿e stajemy siê nie tylko s³uchaczami, ale wrêcz w³asno¶ci± S³owa.

     Druga czê¶æ Prologu ukazuje S³owo jako ucz±ce poznania Boga. I znowu, owo poznanie dokonuje siê poprzez S³owo Wcielone. Jest wiêc w zdumiewaj±cy sposób bliskie i dla tego, który wychowany zosta³ na Biblii z jej specyficznym bogactwem, obrazowo¶ci± i dramatyzmem, i dla tego, który formowany jest w ogólnoludzkiej kulturze logosu. W Chrystusie, S³owie Wcielonym, droga do Boga otwarta jest dla ka¿dego bez wyj±tku cz³owieka.

 
[ Strona g³ówna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Mi³o¶æ | Powo³anie | Ma³¿eñstwo | Niep³odno¶æ | Narzeczeñstwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczê¶cia | Dekalog | Psalmy | Pere³ki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatno¶ci | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej