Jan Paweł II - nauczyciel myśleniaPróba interpretacji papieskiej myśli jest narażona na rozliczne trudności: jest syntezą wielu dziedzin teologii, jest naznaczona osobistym, Karola Wojtyły, stylem myślenia i ujmowania świata. Ta myśl wciąż ewoluuje, zadziwia, fascynuje, niektórych oburza. Nie mamy tutaj do czynienia z czymś ustalonym, zamkniętym, ta myśl wyraża raczej swoiste "dzieło otwarte". Jednak właśnie dzięki tej otwartości rodzi się możliwość pewnego rodzaju interpretacji. Tak zrodziła się ta propozycja: cyklu refleksji wokół papieskiej myśli i nauczania. Trzeba podkreślić, że jest ono wyjątkowo rozleje - tak jak życie człowieka - "człowiek jest drogą Kościoła" i Jan Paweł II wiernie i konsekwentnie uczestniczy w tej drodze.Scena papieskiej myśli - scena dramatu człowiekaW wielości możliwych interpretacji potrzebna jest próba systematyzacji i klucz. Zanim jednak spróbujemy określić ten klucz - spójrzmy na scenę, na której toczy się wielki dialog Papieża ze światem. Jaki jest najkrótszy papieski opis tego świata? W odpowiedzi na to pytanie przywołajmy pamiętne wołanie Jana Pawła II z inauguracji jego pontyfikatu: "Otwórzcie drzwi Chrystusowi!"
Co to oznacza? Ilustracjami odpowiedzi na to pytanie są doświadczenia totalitaryzmów XX wieku, których korzeni można dopatrywać się już w dobie Oświecenia. To właśnie wówczas człowiek ostatecznie rozdzielił historię - siebie i sprawy swojego świata osadził wewnątrz historii, której jedynym panem jest on sam - człowiek rządzący się miarą własnego rozumu i wolności. A jednocześnie "przyzwolił" na istnienie historii kierowanej przez Boga - traktowanego jako symbol - kulturowy składnik cywilizacji. Z taką wizją świata (i człowieka w tym świecie) nie może pogodzić się Ojciec Święty. Stąd jego wielkim wysiłkiem jest scalenie historii własnej człowieka z historią zbawienia. W książce "Przekroczyć próg nadziei" Jan Paweł II pisze: "Historia zbawienia podejmuje nie tyle problem samych dziejów człowieka, ile problem sensu jego bytowania. Jest ona więc historią i zarazem metafizyką. Jest w pewnym sensie najbardziej integralną teologią - teologią wszystkich spotkań pomiędzy Bogiem i światem" (Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994, s. 61). Vittorio Messori, stawiając w tej książce pytanie o historię zbawienia, pyta dlaczego jest ona tak bardzo skomplikowana? Odpowiedź Papieża wskazuje na grzech. Warto w tym miejscu sięgnąć do prapoczątków zapisu historii zbawienia, zawartych w Księdze Rodzaju, w rozdziale 3. Jest tam swoista anatomia pokusy i grzechu. Wszystko rozpoczyna się prowokacją szatana, która niczego jeszcze nie zakłamuje, ale prowokuje do kłamstwa. Tragedią człowieka staje się uległość tej prowokacji.
Zestawmy ten biblijny obraz z rozdziałami wywiadu papieskiego. Pytany o sens, wartość, znaczenie historii zbawienia - Jan Paweł II odsłania współczesną wersję świata, który odrzucił fascynującą miłość Boga i zajął się stwarzaniem świata według własnej miary poznania dobra i zła. Tutaj pojawiają się wielkie tematy racjonalizmu, autonomii moralnej, kreatywnej roli rozumu, sumienia. Taki jest nasz świat. Świat, w którym żyjemy "jakby Bóg nie istniał", świat, w którym Bóg pozostaje za zamkniętymi drzwiami. Takiej wizji świata Jan Paweł II przeciwstawia wiarę w historię zbawienia. Jest to wiara w Boga - Odkupiciela człowieka, Bogatego w miłosierdzie, Pana i Ożywiciela. Od tej wiary w Boga należy rozpocząć odczytywanie dialogu Papieża ze światem współczesnym. Ks. PAWEŁ BORTKIEWICZ TChr
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |