Komunia w KościeleNiemal do Soboru Watykańskiego II w eklezjologii, nauce o Kościele panowało przekonanie, że Kościół można zaprezentować jedynie jako Mistyczne Ciało Chrystusa. W encyklice Piusa XII pt. Mistici Corporis Christi z 1943 r. - zgodnie z przyjętym wówczas stylem - można było przeczytać, że "dla zdefiniownia i opisania tego prawdziwego Kościoła Chrystusa, który jest świętym, katolickim, apostolskim i rzymskim Kościołem nie można znaleźć nic lepszego i nic wspanialszego, nic bardziej boskiego, niż określenie go Jako Mistyczne Ciało Chrystusa".Wprawdzie już w czasie II wojny światowej rodziła się wizja Kościoła jako Ludu Bożego, odkryta w Piśmie Świętym przez tych, którzy szukali jednego zamysłu Boga w obu Testamentach, ale pełne prawo zyskała ona dopiero na Soborze. Mówiono wówczas o renesansie wizji Kościoła jako Ludu. Z kolei w dwadzieścia lat później, na Synodzie Biskupów poświęconym 20- leciu zakończenia Vaticanum II, gremium synodalne podkreśliło komunijny, wspólnotowy charakter Kościoła i - jak pisał ks. Stanisław Nagy: Niejako w cieniu pozostała kategoria Ludu Bożego, która nie została podjęta w takim stopniu, jak to miało miejsce na Soborze. Czytając nasz Katechizm, warto postawić pytanie o to, które z tych lub innych pojęć Kościoła uznaje on za wiodące. Wydaje się, że autorzy Katechizmu żadnego ze wspomnianych, historycznych obrazów Kościoła (Mistyczne Ciało Chrystusa, Lud Boży i wspólnota - komunia) ani nie chcieli odrzucić, ani pominąć. Wszystkie stanowią kolejne rozdziały refleksji nad teologią Kościoła. Idee te tak dalece powiązano ze sobą, że jedne wynikają z drugich. Kapitalnie widać to na przykładzie idei Kościoła jako wspólnoty. Katechizm uczy, że Kościół, ponieważ jest Ciałem Chrystusa, jest komunią. Komunii Kościoła nadaje się tu dwa wymiary. Jest on przede wszystkim komunią Chrystusa z człowiekiem oraz komunią braterską członków Kościoła pomiędzy sobą. Całe dzieło Jezusa Chrystusa zmierzało do zawiązania wspólnoty z człowiekiem. "Od początku - uczy Katechizm - Jezus włączył swoich uczniów do swojego życia" (KKK 787). Później, z towarzyszenia Jezusowi rodziła się współegzystencja: "Wytrwajcie we Mnie, a Ja będę trwał w was..." (J 15,4) i rzeczywista komunia między Jego a naszym ciałem w Eucharystii. To wszystko pozwala mówić, że Kościół jest miejscem zjednoczenia osoby ludzkiej z Chrystusem, a dzięki Niemu - z Osobami Trójcy Świętej. Kościół jest udziałem, uczestnictwem człowieka w relacji Syna Bożego do Ojca. Prostą konsekwencją tego faktu jest to, że aby wejść we wspólnotę z Ojcem, z Trójcąjako taką, trzeba najpierw zjednoczyć się z Jezusem Chrystusem, z Synem Bożym, bo - nie bez racji pisał niemiecki teolog Romano Guardini: "Nie ma Boga wolno dostępnego. Człowiek przychodzi do Niego drogą naśladowania Jezusa Chrystusa". Każdy spotkać Go może w słowie Bożym i sakramentach świętych, środkach Jego aktualnej łaski. Można więc śmiało powiedzieć, że Kościół nie tyle służy człowiekowi, co Kościół jest w człowieku. Kościół jest relacją. Jest obecny w każdym z nas jako zjednoczenie i urzeczywistnia się w głębi osoby. Dojrzałe widzenie Kościoła polega więc na dochodzeniu do rozumienia Kościoła jako zjednoczenia osobowego z Chrystusem, sięgającego głębi mnie samego, opartego na osobowej, wolnej decyzji. Nic dziwnego, że nigdy nie mogę mówić o Kościele tak, jak gdyby znajdował się on ponad mną, a ja tu - w danym porządku - i że wolno mi go analizować, wydawać o nim sąd, ustalać odpowiedzialność i wytykać błędy. Zawsze w jego obraz muszę włączyć siebie; a sąd, jaki wypowiadam o nim, odnieść również do siebie... I jeszcze ważne jest to, że wzrostu Kościoła nie należy mierzyć miarą liczb i materialnych znaków, lecz raczej stopniem rodzenia się w każdym z nas Nowego Człowieka. LIDIA CIECIERSKA Pielgrzym nr 234
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |