Braterstwo w kościeleLubię wracać do opowieści o tym, jak bardzo sam Kościół, jego wspólnota dostarcza nam wiele rozczarowań i powodów do depresji. Pisze o tym Lewis w swoich niestarzejących się Listach starego diabła do młodego. Doświadczony diabeł pociesza młodego, gdy ten zamartwia się, że jego "pacjent" ochrzcił się, został chrześcijaninem. To jeszcze żadna tragedia - mówi mu. Można przecież liczyć na ludzi, którzy będą siedzieć z owym "pacjentem" w ławce. Byle tylko niektórzy z tych sąsiadów śpiewali fałszywym głosem, mieli skrzypiące buty, podwójny podbródek albo dziwaczną odzież, pacjent twój z łatwością niabierze przekonania, że wobec tego religia ich musi być w pewnym stopniu niedorzeczna.Kościół od początku pojmował siebie jako komunię osób powiązaną wzajemną miłością. Poczucie braterstwa zanikało jednak stopniowo, począwszy od IV w., gdy Kościół stawał się Kościołem ludowym, masowym. Konsekwencje tego odczuwamy do dzisiaj, bo w parafiach nadal jest wiele anonimowości i indywidualizowania realacji z Bogiem. Kościół dźwigał dobro i ciężar wspólnoty, bo - mówiąc za współczesnym Ludwikiem Everly: "z jedności chrześcijan z Chrystusem wyrasta jedność między chrześcijanami". Z komunii człowieka z Bogiem rodzi się komunia ze wszystkimi, których On umiłował. Taką perspektywę widać u św. Pawła, gdy pisze, że "ci, którzy przyoblekli się w Chrystusa [w chrzcie], stali się kimś jednym w Chrystusie". (Także w odniesieniu do tego horyzontalnego wymiaru Kościoła polskie tłumaczenie naszego Katechizmu nigdy nie używa pojęcia "wspólnota" lecz wyłącznie komunia. To pierwsze tłumacze uznali za zbyt mało mówiące w odniesieniu do rzeczywistości Kościoła). Kościół jest komunią, więc braterstwo w Kościele jest podstawowe. Nie wyłącza z niego ani funkcja proboszcza, ani biskupa, ani godność prałacka czy odznaczenia kościelne. Podział na funkcje jest tu czymś drugorzędnym. Przypomnijmy, że samo określenie, iż Kościół jest hierarchiczny nie ma służyć temu, aby wnosić jakąkolwiek różnicę między świeckimi a duchownymi. Mówimy o Kościele "hierarchiczny", aby przekazać, że to duchowieństwo dzieli się według określonej hierarchii, jest klasyfikowane według określonych funkcji i godności. Braterstwo dotyczy wszystkich członków Kościoła, bo tu każdy jest osobą powołaną wezwaniem Bożym, został wyróżniony Jego osobistą miłością. Nie można tzw. parafianina traktować instrumentalnie, widzieć w nim jedynie "materiał", z którego Kościół został zbudowany. Ma on swoją godność i wolność, odpowiedzialność i prawo jej urzeczywistniania. Nie ma przecież Kościoła bez poszczególnej jednostki ani też jednostki bez Kościoła. Kościół jako żywe ciało Chrystusa jest rzeczywisty, żyje w poszczególnych członkach. Stąd podstawą wszelkiego budowania wspólnoty musi być troska o każdego jej członka, zwłaszcza o tego, który potrzebuje podania ręki (Jedni drugich brzemiona noście... Ga 6, ln). Sobór, przywracając wymiar komunijny w Kościele, poszedł dalej. Zwrócił uwagę na fakt, że całe ciało Kościoła, wszyscy, uczestniczy w misji Kościoła, bo wszyscy są Kościołem. Nikt nie jest nim bardziej, nikt mniej. Stąd wynikł kolejny wniosek, że apostolstwo świeckich, ich zaangażowanie w misję Kościoła jest autonomiczne, "własne". Jako błędne odrzucono nie tak dawne przekonanie, że świecki apostołuje "z mandatu" księdza, z jego mianowania. Dzisiaj wiadomo, że apostołuje - bo jest świeckim, ponieważ jest członkiem Kościoła! Owocem spojrzenia na Kościół jako na jedną wspólnotę-komunię osób był też powrót do sprawy charyzmatów (tematu zapomnianego w ciągu wieków, bo był nadużywany przez heretyków). Uczy o nich Katechizm, że zarówno wtedy, gdy są nadzwyczajne, jak i zwyczajne, "są łaskami Ducha Świętego, bezpośrednio lub pośrednio służącymi Kościołowi". Przypomnijmy, że "charisma" to dar darmo dany, dany osobie dla dobra wspólnoty, ludzi i świata. Podkreślając konieczność ich rozpoznawania, Katechizm uznaje, że prawdziwą miarą charyzmatów j est wykorzystywanie ich "w duchu miłości" (KKK 800). LIDIA CIECIERSKA
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2023 Pomoc Duchowa |