Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Konserwacja cudownego obrazu Matki Bożej Częstochowskiej

Co roku w okresie Wielkiego Tygodnia na Jasnej Górze dokonywana jest ocena stanu cudownego obrazu Matki Bożej. Podczas tegorocznego przeglądu nie stwierdzono żadnych poważniejszych zmian ani w samym podłożu, czyli drewnianym podobraziu, ani w strukturze malarskiej obrazu.

Konserwacji i przeglądu jasnogórskiego obrazu nieprzerwanie od 23 lat dokonuje prof. dr Wojciech Kurpik, wybitny konserwator Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. "Nie musimy się martwić, że cokolwiek grozi Wizerunkowi. Obraz jest dobrze zachowany i jest w dobrym stanie" - oświadczy! z nieukrywanym zadowoleniem prof. Kurpik, dodając, że "stan obrazu nie zmienia się już od 8-10 lat. Sytuacja jest ustabilizowana". Profesor poinformował, że w trzech miejscach cudownego obrazu dokonał jednak zabiegu 6 "zastrzyków" - iniekcji substancji klejących, które mają wzmocnić i zabezpieczyć warstwę malarską. "Nie ma w tym nic niepokojącego. Jest to tylko dowód, że każdego roku stan obrazu trzeba dokładnie sprawdzać" - potwierdził kustosz obrazu o. Melchior Królik, paulin.

Obraz Matki Bożej, od czasu umieszczenia w klasztorze paulinów na Jasnej Górze około roku 1384, podlegał wielokrotnie zabiegom konserwatorskim. Po sprofanowaniu i znacznym uszkodzeniu w roku 1430 obraz został poddany - na polecenie króla Władysława Jagiełły - zabiegom renowacyjnym w Krakowie w latach 1430-1434. W kolejnych stuleciach był też kilkakrotnie odnawiany. W latach 1925-1926, przy udziale komisji powołanej przez biskupów polskich, prace konserwacyjne prowadzili nad nim wybitni konserwatorzy, Wojciech S. Turczyński i Jan Rutkowski. Podczas drugiej wojny światowej na skutek ukrycia obraz uległ nadmiernemu zawilgoceniu, a następnie zeschnięciu, co spowodowało łuszczenie się farby. Mimo zabezpieczenia dokonanego w 1945 roku przez Elenryka Kucharskiego, za zgodą komisji specjalistów, niezbędne prace konserwatorskie nad obrazem wykonał w latach 1948-1952 konserwator Rudolf Kozłowski.

Dzięki mikroskopowym badaniom mineralogiczno-paleontologicznym oraz stereoskopowym zdjęciom rentgenowskim umożliwiającym wielokrotne powiększenie niewidocznej gołym okiem głębi obrazu, wykazano, że po zniszczeniu w 1430 roku i rozpadnięciu się tablicy lipowej na trzy części oraz po ponownym jej sklejeniu uzupełniono ją wstawkami z drewna i zestrugano znaczne nierówności poszczególnych desek powstałe wskutek wypaczenia się drewna. Na naprawioną tablicę naklejono kawałki płótna oraz nałożono wielowarstwową zaprawę kredową, na której, po usunięciu resztek dawnego, namalowano nowe temperowe malowidło. Zdjęcia w podczerwieni ujawniły, że pod pociemniałym werniksem karnacja twarzy jest jasna. W wyniku tych badań przyjmuje się, że obecny obraz, wykonany około 1431 roku, jest przybliżoną repliką ukrytej w jego warstwie malarskiej kopii i zawartego w pood- braziu oryginału, prawzoru ikony.

Dzięki stałej trosce paulinów w 1979 roku Prymas Polski kard. Stefan Wyszyński ukonstytuował specjalną Komisję Konserwatorsko-Wykonawczą, w skład której wszedł również dr Wojciech Kurpik. Od tego czasu przegląd jest dokonywany co roku. W kolejnych latach obraz badano w ultrafiolecie, a w 1983 roku wykonano zdjęcia całego obrazu w promieniach Roentgena, w świetle skośnym i w głębokiej podczerwieni w skali 1:1.

Obraz Matki Bożej Częstochowskiej, otoczony od ponad sześciuset lat kultem, pozostaje sam w sobie nadal pełnym tajemnic dziełem sztuki. Mimo wyłonionych przez historyków sztuki w XX wieku kilku hipotez, do dziś wciąż nie mamy pewnych odpowiedzi na pytania: gdzie, kiedy, przez kogo obraz został namalowany.

O. Stanisław Tomoń, paulin

Miejsca Święte nr 66


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej