21 listopada - Wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi PannyPrzedmiot dzisiejszego wspomnienia - "Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny w świątyni" - przekazała nam jedynie legenda, głównie za pośrednictwem tzw. Protoewangelii św. Jakuba (apokryf), pochodzącej z połowy II wieku.
Dowiadujemy się z niej, że małżeństwo Joachima i Anny, domniemanych rodziców Maryi, było długo bezdzietne. Wierzyli jednak, że Bóg ulituje się nad ich niedolą i uczynili ślub, że jeżeli urodzi się im dziecię, ofiarują je Panu na służbę w świątyni. Bóg wysłuchał modłów pobożnych małżonków i oto w podeszłych już latach urodziła im się dziewczynka, którą nazwali imieniem Mariam (zob. wspomnienie Imienia Maryi - 12 września). Pomni na uczyniony ślub, rodzice w trzecim roku życia córeczki oddali ją na wychowanie pobożnym niewiastom do świątyni. Tu przebywała aż do czasu, gdy za cudownym zrządzeniem Bożym otrzymała męża w osobie pobożnego Józefa, pochodzącego podobnie jak ona z rodu Dawidowego. Całe to opowiadanie wydaje nam się bardzo mało prawdopodobne, przede wszystkim dlatego, że w świątyni takiej instytucji wychowawczej nie było. Jaki zresztą byłby cel wychowywania dziewczynek nieletnich w miejscu, gdzie płeć żeńska nie cieszyła się żadnymi przywilejami? W życiu społecznym i politycznym w ogóle się nie liczyła? Z drugiej strony zdumiewa, że na Wschodzie to rzekomo legendarne wydarzenie stało się dość wcześnie przedmiotem powszechnej czci, a z biegiem czasu weszło nawet w liturgię w postaci osobnego święta (w. VII). Czy wobec tego nie ma w tej legendzie odrobiny prawdy historycznej? Zastanówmy się nad pewnymi faktami z lat dziewczęcych Najświętszej Maryi Panny. W chwili Zwiastowania Maryja wydaje się być sierotą. Ma oparcie w swoim oblubieńcu i w jego rodzinie. Gdzie więc przebywała do tej pory? Ze słów Anioła wynika, że jej podeszła już w latach krewna Elżbieta była Jej bardzo bliska, że Maryja znała dobrze jej miejsce zamieszkania i nie bała się dalekiej drogi do niej. Wydaje się nawet, że była tam zadomowiona. Czy wobec tego nie należy postawić następującej hipotezy: Rodzice Maryi mogli umrzeć, gdy ich córka była jeszcze dzieckiem. Któż miał wówczas zająć się Jej wychowaniem? Czy nie zaniesiono Jej do domu Zachariasza, gdzie spędziła cały ten okres aż do zaślubin z Józefem? Jeżeli tak, to Maryja od dziecka obcowała z rodziną kapłańską i Zachariasz nie raz mógł ją prowadzić do świątyni, gdzie w wyznaczone dni spełniał funkcje kapłańskie. On też jako człowiek piśmienny (Łk 1,63) mógł Ją uczyć sztuki czytania i pisania, a następnie wprowadzać w lekturę Pisma św. Jej niezwykłe dary natury i łaski zapewne zwracały powszechną uwagę i - być może - tak jak później w odniesieniu do Jana, "w całej górskiej krainie Judei rozpowiadano o tym wszystkim, co się zdarzyło" i patrząc na tę dziewczynkę, pytali: Kimże będzie to dziecię? Bo istotnie ręka Pańska "była z Nią" (Łk 1,65-66). Uroczystość Ofiarowania Maryi w świątyni święcono już w wieku VI w Jerozolimie. Liturgia grecka od początku czcić Ją będzie w tym dniu święta jako "duchową świątynię chwały Bożej". W roku 730 święto Ofiarowania było już znane w Konstantynopolu. Cesarz Emmanuel Comnenus rozszerzył je na Cesarstwo Wschodnie (1143) pod nazwą "Wprowadzenia Matki Bożej do świątyni". Król cypryjski za pośrednictwem legata papieskiego wpłynął na papieża Grzegorza XI (1370- 1378), przebywającego w Awi- nionie, by je ustanowił na swoim dworze; papież Sykstus IV (1471 - 1484) ustanowił je świętem w Rzymie, a Sykstus V (1585-1590) rozszerzył je na cały Kościół (1585), - jako święto od długiego czasu obchodzone wszędzie", ustanawiając dla niego osobny formularz mszalny i brewiarzowy. Przedtem przyjęto je w Trewirze (1381), w Metzu, Kolonii i w innych miastach zachodnich (1440). W roku 1456 przyjęła je archidiecezja gnieźnieńska. Przy ostatniej reformie kalendarza liturgicznego podniosły się głosy, by święto Ofiarowania Matki Bożej w świątyni znieść jako pozbawione podstaw historycznych. Tej propozycji sprzeciwili się przedstawiciele kościołów wschodnich i znawcy liturgii greckiej: dzień maryjny, w którym Grecy spotykają się z chrześcijanami zachodnimi nie może ulec kasacie. Toteż zachował papież Paweł VI to święto, "które - pomijając element apokryficzny - zawiera treści o dużej wartości przykładu i podtrzymuje czcigodne tradycje właściwe głównie dla ludzi Wschodu" ("Cultus Marianus",8). Święto to od dawna tak na Wschodzie, jak na Zachodzie obchodzono 21 listopada. Tymczasem jakby na potwierdzenie tej oficjalnej decyzji dokonano w Jerozolimie ciekawego odkrycia. Okazało się, że dnia 21 listopada obchodzono tam pamiątkę poświęcenia kościoła maryjnego, zbudowanego niegdyś przy murze świątynnym, niedaleko meczetu El-Aksa. Święto pochodzi z V wieku. Z tym kościółkiem maryjnym jest związanych około 100 różnych tradycji, z których niektóre opowiadają, że tu właśnie stał dom rodziców Najświętszej Maryi Panny. Trzeba powiedzieć, że wspomnienie to, obchodzone w Kościele wschodnim jako święto, jest tajemniczym symbolem, skupiającym przy jednym kulcie łacinników, Greków, Ormian, Rosjan, Koptów, a nawet muzułmanów. Warto tu jeszcze zauważyć, że trzy kolejno po sobie następujące święta w cyklu maryjnym w dawnym kalendarzu rzymskim - Narodzenie (8 września), Imienia Maryi (12 września), Ofiarowanie NMP (21 listopada) - są echem cyklu Chrystusowego, według którego obchodzi się po kolei podobne z nazwy święta: Boże Narodzenie (25 grudnia), Imienia Jezus (2 stycznia) i Ofiarowanie w świątyni (2 lutego). Modlitwy na wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi PannyModlitwa na Ofiarowanie Najświętszej Maryi PannyLitania na Ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny Zobacz więcejDzień, w którym Maryja zgodnie z zaleceniami Księgi Kapłańskiej przedstawiona została w świątyniJan Paweł II o Ofiarowaniu Najświętszej Maryi Panny Ks. JAN DROZD SDS
(z książki: Maryja w roku kościelnym, Michalineum 1983)
Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |