Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Co z lekcjami o nienawiści?

Nie wiadomo w chwili, gdy piszę te słowa, jakie owoce przyniosła próba wprowadzenia do stołecznych szkół przed feriami - w ramach godzin wychowawczych lekcji nt. tzw. mowy nienawiści. Rekomendacja prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego nie oznacza, że musiały się odbyć. Z pierwszych reakcji wielu nauczycieli wynika, że "nie skorzystają".

Scenariusze zajęć o mowie nienawiści przygotowane zostały w 2014 r. przez Radę Europy, co nie oznacza jeszcze, że można je wykorzystywać w polskich szkołach. Rzecz w tym, że udostępnia je na swoich stronach Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, które jest placówką samorządową. WCIES z kolei podlega resortowi edukacji poprzez nadzór pedagogiczny Mazowieckiego Kuratora Oświaty, i tylko to WCIES uwiarygadnia. Można mieć nadzieję, ale nie pewność, że MKO zapoznał się ze wspomnianymi scenariuszami i zaaprobował je do wykorzystywania na lekcjach szkolnych. Warto to zweryfikować.

Z drugiej strony, i dyrektorzy w szkołach, i poszczególni nauczyciele-wychowawcy mają pełne prawo sami decydować, czy po te scenariusze sięgną. Ich obowiązują zatwierdzone w każdej szkole na początku każdego roku szkolnego przez radę pedagogiczną i radę rodziców programy profilaktyczne, wychowawcze lub profilaktyczno-wychowawcze. W jaki sposób, z jakich materiałów będą one realizowane? O tym decydują wychowawcy. Pedagodzy szkolni mogą co najwyżej zachęcać ich do sięgania po te, a nie inne pomoce.

Warto, by rodzice, którzy nie chcą fundować swoim dzieciom szkolnego kursu z przejawów, najczęściej wydumanej, nienawiści, która dotyka środowiska LGBTQ, ale już nie np. duchowieństwa w czasie II wojny światowej, wiedzieli, że mogą wpływać na to, czego uczą się ich pociechy. Rodzicielska kontrola nad realizowanymi programami wychowawczymi w szkołach ma głęboki sens. Tak samo jak mają sens wszelkie formy protestu rodziców, np. u Mazowieckiego Kuratora Oświaty, przeciw ideologicznej obróbce dzieci w szkołach i poza nimi.

Radek Molenda

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 27 stycznia 2019


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej