Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Opłata za reklamówkę

     Od początku września warto pamiętać o zabieraniu na zakupy własnej torby, w przeciwnym wypadku zapłacimy dodatkowo za ich zapakowanie do torby z tworzywa sztucznego. Do 31 sierpnia, jeżeli sklepy oferowały torby o grubości powyżej 50 mikrometrów, torby te nie podlegały opłacie recyklingowej. Sprzedawcy mogli oferować je za dowolną opłatą lub nawet za darmo. Od 1 września opłatę recyklingową pobiera się od wszystkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, z wyłączeniem bardzo lekkich toreb o grubości do 15 mikrometrów, służących do bezpośredniego pakowania żywności oferowanej najczęściej luzem (tzw. zrywek).

     Sprzedawcy, którzy oferują torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową, mają obowiązek do składania sprawozdań o liczbie nabytych i wydanych klientom toreb. Przedsiębiorcy zarządzający więcej niż jedną jednostką handlową ewidencję taką prowadzą w podziale na poszczególne jednostki handlowe, z tym że ewidencja może być prowadzona w miejscu siedziby firmy, a nie w poszczególnych jednostkach handlowych.

     Wspomniane sprawozdanie obejmie informacje o lekkich i pozostałych torbach na zakupy z tworzywa sztucznego, z wyłączeniem toreb bardzo lekkich. Sprawozdania będą składane od 2020 r. za pośrednictwem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) i obejmą po raz pierwszy informacje o torbach nabytych i wydanych w 2019 r. W przypadku toreb pozostałych, które zostaną objęte opłatą recyklingową od 1 września 2019 r., dane te dotyczyć będą jedynie toreb nabytych i wydanych od 1 września do 31 grudnia 2019 r. Przedsiębiorcy będą mogli sporządzić sprawozdanie na podstawie dostępnych dokumentów potwierdzających nabycie toreb (np. faktury VAT) oraz wysokości zebranej opłaty recyklingowej. Obowiązek składania sprawozdań wiąże się z koniecznością uzyskania przez prowadzących jednostki handlowe wpisu do rejestru BDO.

     Od 1 września przedsiębiorcy mają obowiązek uzyskania wpisu do rejestru. Wniosek o wpis muszą złożyć do 31 grudnia br. Brak wpisu do rejestru może skutkować karą w wysokości od 5000 do 1 mln złotych. Przedsiębiorca, który złoży wniosek o wpis do rejestru w wyznaczonym terminie, ale nie uzyska do 31 grudnia br. wpisu, będzie mógł nadal prowadzić działalność bez wpisu do czasu jego uzyskania.

Edyta Pisarczyk-Kulon

Autorka jest radcą prawnym

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, nr 727


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej