Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Po PESEL do gminy

     Od lipca udostępnianiem danych z rejestru PESEL zajmują się gminy. Rejestr PESEL jest centralnym zbiorem danych o osobach fizycznych prowadzonym w systemie teleinformatycznym. Z kolei rejestr mieszkańców jest prowadzony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

     Minister spraw wewnętrznych będzie udostępniał dane jednostkowe z rejestru PESEL wyłącznie w zakresie wniosków złożonych do 30 czerwca 2019 r. Ministerstwo zrealizuje wszystkie wnioski, które wpłynęły przed tą datą. Przeniesienie spraw o udostępnianie danych skróci znacznie czas oczekiwania na wnioskowane dane, co w sposób istotny wpływa np. na sprawny przebieg postępowania sądowego. W pozwie dotyczącym osób fizycznych należy podać m.in. nr PESEL i adres korespondencji. Minister spraw wewnętrznych oraz gminy udostępniają dane gromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrach mieszkańców organom administracji publicznej, sądom i prokuraturom w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań oraz podmiotom prywatnym, którym dane mogą być udostępnione po wykazaniu interesu prawnego bądź interesu faktycznego, tj. za zgodą osoby poszukiwanej.

     Osoba, która ma interes prawny to np. wierzyciel, który uzyskał tytuł wykonawczy i dla którego kolejnym etapem jest przekazanie sprawy do komornika sądowego, aby rozpocząć postępowanie egzekucyjne albo umieszczenie dłużnika w Krajowym Rejestrze Długów lub wezwanie do usunięcia braków formalnych pozwu poprzez wskazanie adresu zameldowania lub nr PESEL osób uczestniczących w postępowaniu. Z kolei osoba, która ma interes faktyczny, chce uzyskać dane dotyczące innej osoby, ale nie może swojego żądania poprzeć żadnymi przepisami prawa. Aby otrzymać informacje, osoba, której dane dotyczą, musi wyrazić na to pisemną zgodę.

     Dzięki tym zmianom podmioty prywatne (m.in. obywatele i przedsiębiorcy) oraz podmioty publiczne nie muszą już występować do ministra spraw wewnętrznych o udostępnienie danych z rejestru PESEL. Przepisy nadały organom gmin ustawową kompetencję do udostępniania danych z rejestru PESEL. O dane z rejestru można wnioskować w dowolnym urzędzie gminy na terenie całego kraju, niekoniecznie w miejscu zameldowania osoby wnioskującej czy poszukiwanej. Wyjątek od generalnej zasady udostępniania danych z rejestru PESEL w każdym urzędzie gminy dotyczy wniosku w tej samej sprawie, który będzie można złożyć wyłącznie do jednego organu gminy. Ma to przeciwdziałać sytuacjom, w których wnioskodawca kieruje ten sam wniosek do więcej niż jednego organu gminy. Ma to dotyczyć również sytuacji, gdy wnioskodawca zamierza złożyć w późniejszym terminie kolejny wniosek w tej samej sprawie. W tym przypadku organem właściwym do jego realizacji będzie wyłącznie ta gmina, która rozpatrywała wcześniejszy wniosek.

Edyta Pisarczyk-Kulon
Autorka jest radcą prawnym

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, nr 728


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej