Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Wyobrażenia Boga Ojca

Dla chrześcijanina Jego istnienie jest faktem oczywistym. Stworzył niebo i ziemię. W sposób definitywny i całkowity objawił się w Jezusie Chrystusie. Jest pierwszą Osobą Trójcy Świętej. Bóg jest niczym nie ograniczony (por. Iz 6,1, 1 Kri 8,27), z niczym nieporównywalny (por. Ps 139,7-12), posiadający absolutną władzę nad istnieniem oraz przyszłością (por. Wj 3,13).

Bóg jest pełnią istnienia i wszelkiej doskonałości. Z siebie samego jest tym wszystkim, czym jest. Prawdą i Miłością. Bogiem żywym, wiernym i współczującym, który pamięta o swoich obietnicach. Bliski ludziom, miłosierny i litościwy. Objawiając się Izraelowi wyjawił swoje imię Jahwe - "Ja Jestem, który Jestem".

Do XII wieku nie było ściśle określonego figuralnego typu Boga Ojca, o którego wyglądzie mówi zarówno Stary Testament ("uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego nam" - Rdz 1,26). Żydzi jednak, wierni swym przepisom, nigdy nie sporządzali podobizn Boga Ojca. Dopiero późniejsze wieki zaczęły to czynić, lecz tylko w postaci symboli.

Najdawniejszym i najczęściej spotykanym znakiem Boga Ojca jest prawica Boża - symbolizująca ingerencję Boga w życie doczesne człowieka. Przedstawiano ją jako dłoń z dwoma błogosławiącymi palcami wyłaniającą się z obłoków. Przedstawienie takie powstało ze sztuki żydowskiej, a później przejęła to sztuka wczesnochrześcijańska.

W Polsce wysuwająca się z obłoków prawica Boża na tle krzyża jest częstym motywem zdobiącym pateny romańskie, np. złotą patenę z grobu nieznanego opata z Tyńca, ołowianą - z grobu bpa Maura (początek XII w. - Wawel), srebrną - okoloną napisem z XII w. z Tumu pod Łęczycą.

Od XVII w. Boga Ojca i Opatrzność Bożą ukazywano w symbolu otwartego okna umieszczanego na obłokach, w równobocznym trójkącie otoczonym promieniami, z których niekiedy wyłania się także prawica Boża.

W sztuce wczesnochrześcijańskiej ukazywano figuralne przedstawienia Boga Ojca w postaci młodzieńczego Chrystusa. Najwcześniejszym tego typu wizerunkiem jest mozaika z IV w., (bazylika S. Constanza, Rzym), na której Bóg Ojciec wręcza tablice Dekalogu Mojżeszowi. W Polsce częsta jest scena przedstawiająca Boga Ojca przemawiającego do Mojżesza w krzaku ognistym (grawerunek na złoconej czaszy srebrnego kielicha z Trzemeszna z drugiej połowy XII wieku w katedrze w Gnieźnie, inicjały figuralne Biblii Jarosława Bogorii z 1373 r.).

Przedstawianie Boga Ojca jako sędziwego starca z białymi włosami i brodą wywodzi się ze sztuki bizantyjskiej, która właśnie tak przedstawiała Przedwiecznego. Pod wpływem sztuki zachodniej, która już w Psałterzu utrechckim zainicjowała próby wyodrębnienia osób Ojca i Syna, zaczęto od XI w. na Wschodzie tłumaczyć Przedwiecznego jako pierwszą osobę Trójcy Świętej, np. Bóg Ojciec w scenie chrztu Chrystusa stoi obok Niego, a na banderoli znajduje się grecki napis: "Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie" (Mt 3,17). (Fresk z XII w. w kościele Panagia-Chalkeon, Saloniki.)

Okres późnego gotyku i pierwszej fazy renesansu ukazuje Boga Ojca w stroju i z atrybutami władców ziemskich, w pełnym renesansie zaś jako wszechmocnego Jahwe, władcę nieba (Rzym, kościół S. Marco Zwiastowanie Maryi, Rafael, Wizja Ezechiela z 1518 r., Galeria Pitti, Florencja). Tego typu wyobrażenia malowali: Perugino i Michał Anioł (jego Bóg Ojciec z Kaplicy Sykstyńskiej emanuje wszechmocną siłą twórczą i boskim majestatem.

W okresie baroku artyści nawiązywali do Rafaelowego typu Boga Ojca. Ukazywano Go też zasiadającego na tronie ozdobionym rzeźbami 12 apostołów i główkami aniołów, co ukazuje kamienna figura przydrożna w Podskalu w Kieleckiem.

Na początku XX wieku artystą, który w nowym ujęciu ukazał Boga Ojca był Stanisław Wyspiański, tworząc dla kościoła Franciszkanów w Krakowie wspaniały witraż pt. "Stań się", ukazujący Boga Ojca jako stwórcę nieba i ziemi.

Z niego chyba czerpał pomysł Wincenty Gawron, który na początku II wojny światowej zaprojektował do kościoła w Limanowej witraż Opatrzności Bożej, na którym Bóg Ojciec rozwartymi ramionami błogosławi Mat- kę-Polskę, którą wyobraża młoda dziewczyna w ludowym stroju, trzymająca w swych ramionach białego orła, któremu z nóg spadły okowy niewoli.

Tekst i zdjęcia JAN URYGA



Wasze komentarze:
 marzena aneta: 18.01.2023, 20:32
 Wyobrażenia Boga Ojca dziękuję Boże kocham Cię proszę o dobre katechetki mające wiare i ich mężów i dobrych katechetów mających wiare i ich żony dziękuję Boże kocham Cię proszę o miłość uczciwość sprawiedliwość na świecie dziękuję modlitwa ma moc nie ma modlitw nie wysłuchanych modlitwa ma moc modlitwa cuda czyni miłość cuda czyni nadzieja cuda czyni pokora cuda czyni sprawiedliwość cuda czyni uczciwość cuda czyni ufność cuda czyni wiara cuda czyni wiara to jest pewność bez dowodu wiara to jest droga którą docieramy do marzeń dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję dziękuję
 DAN: 24.10.2022, 21:51
 Ani Bóg, ani ojciec.
(1)


Autor

Treść

Nowości

św. Jan Klimakśw. Jan Klimak

Modlitwa do św. Jana KlimakaModlitwa do św. Jana Klimaka

Pojednajcie sie z BogiemPojednajcie sie z Bogiem

Za lub przeciwZa lub przeciw

Czy powinnyśmy dziękować Bogu tylko ze względu na fakt, że taka modlitwa nam pomaga?Czy powinnyśmy dziękować Bogu tylko ze względu na fakt, że taka modlitwa nam pomaga?

Czy można Bogu dziękować za to, co jest dla nas trudne?Czy można Bogu dziękować za to, co jest dla nas trudne?

Najbardziej popularne

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Godzina ŁaskiGodzina Łaski

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2023 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej