Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Matka Pana

Trzeba przyznać, że Nowy Testament nic nie mówi na temat początku i końca ziemskiego życia Maryi. Od razu pojawia się Ona jako "poślubiona mężowi imieniem Józef" (Łk 1, 27). Jednak chronologicznie pierwszą, najstarszą informację o Maryi zapisał św. Paweł około 54-57 r. (zob. Ga 4,4). Spotykamy Ją na początku zbawczych wydarzeń. Podczas publicznej działalności Jezusa pojawia się epizodycznie.

Po spełnieniu macierzyńskiej roli jest jakby w cieniu. Wydaje się nieobecna, a na pewno pozostaje na drugim planie wydarzeń. Jednak gdy pojawi się pod krzyżem swojego Syna, a następnie w Wieczerniku, okaże się, że znów ma przed sobą ważne zadania (J 19, 25-27; Dz 1, 14; 2, 1-4).

Istotnie, relacje biblijne nie są uporządkowanym przekazem wiedzy o Maryi. Autorami nie kierowała "biograficzna ciekawość, lecz cel kerygmatyczny". Znaczy to, że Jej postać wyróżnia najważniejsze cechy bycia chrześcijaninem we wspólnocie Kościoła.

Zainteresowanie Ewangelistów Matką Jezusa ma charakter rzeczowy i zwięzły. Nigdzie nie znajdziemy oznak nabożnych emocji. I dlatego tak ważne jest potwierdzenie faktu Jej dziewiczego macierzyństwa (Mt 1,20;Łk1,35).

Warto jednak wiedzieć, że Nowy Testament przede wszystkim prezentuje osobowość Matki. Ale "na pierwszy plan wysuwa się nie tyle Jej Matczyny urząd, ile postawa wiary". Charakteryzuje się Ona głęboką pokorą, wrażliwością na potrzeby słabszych. Jest osobą refleksyjną, słuchającą uważnie i przestrzegającą religijnego prawa. Kierując się bezgranicznym zaufaniem do Boga, stała się doskonale posłuszna woli Ojca. Cierpliwie naśladując Jezusa, stała się wzorem dla .całej wspólnoty wierzących. Dlatego jest "doskonałą uczen- ntcą swojego Syna".

Postawa Maryi jest wymagana od wszystkich wyznawców Chrystusa. Jezus na przykładzie swojej Matki uczy, że nie ten będzie w Jego Królestwie, kto jest z Nim spokrewniony, ale ci, którzy gotowi są spełniać wolę Bożą (Mk 3, 31-35). I właśnie Maryja nie tyle ze względu na fizyczne macierzyństwo jest najbliżej Syna, ile z powodu swojej wiary i wierności. Chodzi o rozpoznanie i właściwe przyjęcie Słowa Bożego (Łk 11, 27-28).

Wiemy, że Maryja nie wszystko, co mówił i czynił Jezus, rozumiała. Nie była wszechwiedzącą osobą. Mimo że została wyróżniona wyjątkową łaską, nie miała wiedzy wyprzedzającej wydarzenia (Łk 2, 41-50). Ale coraz bardziej podejmowała wyznaczone Jej przez Boga zadania i w ten sposób wchodziła w misterium swojego Syna. Z czasem przyspieszała nawet bieg wydarzeń (J 2, 1-11). Jednak trzeba pamiętać, że w centrum Nowego Testamentu jest Chrystus. A "tam, gdzie jest mowa o Matce, dzieje się to ze względu na Syna".

ks. Jan Sawicki

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 25 marca 2012

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2021



Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości

Nowenna do Miłosierdzia Bożego - dzień 1Nowenna do Miłosierdzia Bożego - dzień 1

Pieśń o ukrzyżowaniu PanaPieśń o ukrzyżowaniu Pana

Śladami męki Jezusa na Via DolorosaŚladami męki Jezusa na Via Dolorosa

Wielki Piątek - dziań ukrzyżowaniaWielki Piątek - dziań ukrzyżowania

Wizja Ukrzyżowania według objawień Marii ValtortyWizja Ukrzyżowania według objawień Marii Valtorty

Gdyby Judasz rzucił się do stóp Matki...Gdyby Judasz rzucił się do stóp Matki...

Najbardziej popularne

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Godzina Łaski 2023Godzina Łaski 2023

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej