Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Maryja w liturgii kościoła zachodnio-syryjskiego

Liturgia Kościoła zachodnio-syryjskiego pozostała bardzo bliska apostolskim korzeniom i można w niej dostrzec wiele elementów właściwych dla pierwotnych wspólnot chrześcijańskich. Świadectwa miłości i czci do Maryi można znaleźć w pomnikach archeologii, w epigrafii i ikonografii, w literaturze czy w istniejących sanktuariach maryjnych. Jednak syntezą i szczytową formą czci do Matki Boga jest bogata liturgia.

ŚWIĘTA MARYJNE

W kalendarzu liturgicznym Kościoła zachodnio-syryjskiego celebruje się przede wszystkim tajemnicę Chrystusa, Kościoła i Świętych. Święta maryjne są więc obchodzone w tej potrójnej perspektywie.

Najstarsze święta są prawie identyczne jak święta Kościoła wschodnio-syryjskiego. Do grupy tej należy zaliczyć przede wszystkim adwent, który ma wybitnie maryjny charakter. W poszczególne niedziele wspomina się zwiastowanie, nawiedzenie św. Elżbiety, zwiastowanie św. Józefowi i genealogię Zbawiciela.

Ponadto wraz z Kościołem wschodnio-syryjskim uroczyście obchodzi się trzy święta maryjne, wywodzące się z tradycji rolniczej. 15 stycznia przypada święto "Naszej Pani od nasion", w którym Maryja jest przyrównywana do błogosławionej roli, wydającej kłos błogosławieństw (tzn. Chrystus), dla spragnionego świata. 15 maja jest święto "Naszej Pani od kłosów". Z kolei 15 sierpnia obchodzi się święto Wniebowzięcia NMP. Według tradycji syryjskiej Maryja umarła śmiercią naturalną w środę (stąd dzień ten jest poświęcony Jej czci). Jej śmierć była jednak pełna błogosławieństwa. Została pochowana w Getsemani między Jerozolimą a Górą Oliwną, a potem wraz z duszą i ciałem wzięta do niebieskiej chwały, gdzie przebywa przy swoim Synu. Uroczystość ta nosi też nazwę "Matki Bożej Opiekunki winnej latorośli i winogron". Maryja jest tu porównywana do wspaniałej latorośli, wydającej na świat boski kiść winny, z którego wino ożywia wszechświat. Tego dnia podkreśla się również uwielbienie Maryi z duszą i ciałem w tajemnicy Wniebowzięcia.

Drugą grupę świąt maryjnych stanowią uroczystości właściwe Kościołom zachodnio-syryjskim. Są to dwa "święta gratulacji" (składania powinszowań Maryi): z racji narodzin Jej Syna (26 grudnia) i z racji zmartwychwstania Chrystusa (w poniedziałek wielkanocny). To ostatnie święto jest oparte na powszechnej tradycji Kościołów wschodnich, według której Chrystus po zmartwychwstaniu jako pierwszej ukazał się swej Matce. Innym szczególnym dniem maryjnym jest 15 czerwca, kiedy wspomina się poświęcenie pierwszego kościoła pod wezwaniem Bogarodzicy. Trzecią grupę świąt maryjnych stanowią święta wspólne z innymi obrządkami, zwłaszcza z łacińskim i bizantyńskim. Należą tu: Narodzenie Matki Bożej (8 IX), Ofiarowanie Maryi w świątyni (21 XI), Niepokalane Poczęcie (8 XII tylko dla katolików), Ofiarowanie Pańskie (2II), Zwiastowanie (25 III). Ponadto każda środa jest poświęcona szczególnej czci Maryi.

W CELEBRACJI EUCHARYSTII

Celebracja liturgiczna polega na nieustannym dialogu między celebransem a wiernymi. W tym dialogu Maryja zajmuje wyjątkowe miejsce. Już na początku Mszy świętej celebrans przystępując do ołtarza wypowiada znamienne słowa: "Wspominamy w sposób wyjątkowy i wyraźny Świętą Matkę Bożą Maryję, na cześć której jest sprawowana ta ofiara, aby wstawiała się u Ciebie, Panie, za każdym, kto przyzywa pomocy Jej modlitw".

Ponadto w każdej Mszy świętej Maryja jest wspominana podczas ceremonii okadzenia, podczas procesji z Ewangelią, w czasie modlitw wstawienniczych, podczas łamania Chleba, przy rozdawaniu Komunii świętej oraz na zakończenie Mszy. W czasie przygotowania darów, po wspomnieniu Chrystusa i Jego zbawczego dzieła, kapłan dodaje: "Wspominamy także najpierw naszego ojca Adama i naszą matkę Ewę, i Świętą, Czcigodną Matkę Bożą Maryję, proroków, apostołów..." Również w modlitwach eucharystycznych (anaforach) wspomina się Matkę Pana. Oto fragment modlitwy wstawienniczej z anafory przypisywanej św. Jakubowi, bratu Pańskiemu: "Wspominamy godną wszelkiego błogosławieństwa, wywyższoną spośród wszystkich ludów, chwalebną, wzniosłą, świętą, błogosławioną, zawsze Dziewicę, Matkę Bożą Maryję".

W LITURGII GODZIN

Zachodnio-syryjska Liturgia Godzin zawiera bardzo wiele hymnów i pieśni ku czci Matki Bożej. Modlitwy poranne i wieczorne zawsze kończą się odmówieniem Zdrowaś Maryjo na pamiątkę chwili zwiastowania, uważanej za początek naszego zbawienia. Na zakończenie Jutrzni codziennie jest śpiewany Magnificat, któremu towarzyszą hymny maryjne zwane "Mawarb".

Księga liturgiczna, zawierająca Liturgię Godzin, zamieszcza wiele hymnów przypisywanych św. Efremowi, Jakubowi z Sarug czy Mar Izaakowi z Antiochii. Wiele z tych hymnów to hymny maryjne.

Ponadto w obrządku zachodnio-syryjskim istnieje kilka wersji modlitwy Pod Twoją obronę. Oto wersja występująca we współczesnym mszale: "Strzeż nas, o Boża Rodzicielko, pod płaszczem Twoich modlitw, od wszelkiego zła. Ty jesteś naszą ucieczką, naszą wielką nadzieją, zmartwychwstaniem wszystkich nas. Rozprosz i zniszcz wszystkich naszych wrogów, którzy nam szkodzą z powodu naszych złości. Pozwól nam dotrzeć do Twojego portu, o Błogosławiona".

Jedną z modlitw najczęściej odmawianych (kilka razy dziennie) jest następujący tekst przypisywany Jakubowi z Sarug: "Twoja modlitwa niech będzie z nami, o Błogosławiona, niech Twoja modlitwa będzie z nami. Niech Pan wysłucha Twych modlitw i niech nam przebaczy. Błagaj Go, o Pełna łaski, i proś Miłosiernego, aby miał litość nad naszymi duszami spragnionymi miłosierdzia".

Grzegorz M. Bartosik OFMConv


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść



Poprzednia[ Powrót ] 
 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej