Rozwa瘸nia Mi這嗆 Modlitwy Czytelnia 毒鏚e趾o Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Pere趾i

Teologom i filozofom cia這 sprawia k這pot

K這poty z cia貫m

Rozmowa z ojcem profesorem Janem Andrzejem K這czowskim OP o problemach, jakie zachodnia kultura ma z ludzkim cia貫m.

Robert K瘼a: Jak w dzisiejszej kulturze wygl康a stosunek do cia豉 i duszy?

o. prof. Jan Andrzej K這czowski OP: Nasz kultur zdominowa這 dualistyczne my郵enie o cz這wieku, taki model my郵enia wywodzi si od Platona, kt鏎y m闚i, 瞠 cz這wiek to dusza, kt鏎a ma cia這. Materializm, hedonizm i inne rozmaite bardzo praktyczne pomys造 na moralno嗆 zak豉daj, 瞠 cz這wiek jest cia貫m, kt鏎e ma dusz, ale nie jest to takie konieczne. Ja my郵, 瞠 cz這wiek jest zar闚no duchowy, jak i cielesny, powstaje tylko problem znalezienia relacji pomi璠zy tymi dwiema sferami i to jest bardzo wa積e i istotne.

Dzisiejsza kultura na przek鏎 tym poszukiwaniom k豉dzie nacisk wy陰cznie na cia這, na kult tego cia豉...

To nie tyle kult cia豉, co kult m這do軼i. Jest taki pi瘯ny obraz Lukasa Crana- cha Starszego zatytu這wany 毒鏚這 m這do軼i. W centrum znajduje si sadzawka z wod. Od lewej strony ci庵n liczne wozy przywo膨ce nad sadzawk stare, pomarszczone, stoj帷e ju nad grobem kobiety, kt鏎e wchodz do tej wody, k徙i si i wychodz promienne, czyste, m這de, od razu zaczynaj ta鎍zy i bawi si. Jest w cz這wieku nieustanne pragnienie pozostania wiecznie m這dym. Je郵i m闚imy o kulcie cia豉, to pami皻ajmy, 瞠 m闚imy o kulcie m這dego, zdrowego cia豉.

Czy taka postawa nie jest oznak lenistwa cz這wieka?

To jest niedojrza這嗆! To jest lenistwo, o ile uto窺amimy je z niedojrza這軼i. Wstyd dzi by starym i pomarszczonym. To wzbudza lito嗆, a nie szacunek. Dobre jest to, co jest m這de i pr篹ne.

Mamy problemy

Zatem jak to jest z cia貫m i dusz u ludzi nam wsp馧czesnych? Radzimy sobie z tym problemem, czy te pozostajemy wobec niego bezradni?

Niew徠pliwie mamy z tym problemy... Problem z w豉sn to窺amo軼i. Problem dusza-cia這 jest znakiem g喚bszego kryzysu cz這wieka - kryzysu wynikaj帷ego st康, 瞠 cz這wiek za bardzo nie wie, po co si pojawi. Czy chodzi tylko o to, abym maksymalnie d逝go tu po篡, w miar mo磧iwo軼i prze篡 par interesuj帷ych rzeczy, a potem wszystko si sko鎍zy? Czy mo瞠 jednak cz這wiek jest powo豉ny do czego wi璚ej, czyli r闚nie do 篡cia po tym 篡ciu? Problem duszy i cia豉 jawi si jako kryzys wiary w 篡cie wieczne. Cz這wiek w徠pi, czy 篡cie b璠zie trwa這 po 鄉ierci. Wsp馧czesny cz這wiek ch皻nie ucieka w tak pseudoducho- wo嗆. Dlatego, 瞠 si boi swojej cielesno軼i, tej bol帷ej strony cielesno軼i. Boimy si cierpienia, boimy si 鄉ierci, boimy si prawdy o tym, jacy jeste鄉y naprawd.

Dlaczego w 鈍iecie, gdzie wci捫 篡wy jest ten, jak Ojciec m闚i, "Platon", gdzie cia這 jest przekle雟twem dla duszy, gdzie tak trudno jest uwierzy w zmartwychwstanie, cz這wiek ma jeszcze kocha cia這?

Dlaczego?... Bo ma kocha siebie... "Mi逝j bli幡iego swego, jak siebie samego". Ma kocha siebie jako cz這wieka, jako osob, ale ma kocha r闚nie sw鎩 cielesny wymiar. Tak! My ci庵le my郵imy po plato雟ku i ci庵le nie zosta豉 przemy郵ana do ko鎍a wielka nauka Arystotelesa podniesiona na gruncie chrze軼ija雟kim przez 鈍. Tomasza z Akwinu, u kt鏎ego cz這wiek jest w豉郾ie jedno軼i psychofizyczn. Tomasz wyra幡ie wskazuje, 瞠 nie mo積a m闚i o cz這wieku jako o duszy, kt鏎a ma cia這.

Cena za mi這嗆

Przed dwoma tysi帷ami lat narodzi si Jezus Chrystus. Dlaczego B鏬 wcieli si w cz這wieka?

B鏬 si wcieli, albowiem chcia nam pokaza ludzk drog wiod帷 do siebie. Dwa s klucze, kt鏎e mog nam pom鏂 w zrozumieniu tajemnicy wcielenia. S這wo sta這 si cia貫m i zamieszka這 mi璠zy nami. To S這wo zamieszka這 mi璠zy nami, zamieszka這 na spos鏏 ludzki. Drugie to s這wa Chrystusa: Kto Mnie zobaczy, zobaczy tak瞠 i Ojca. Nie znamy twarzy Boga, mo瞠my jednak znale潭 t twarz w ludzkiej twarzy Chrystusa. A teraz mniej metaforycznie. Etyczne wezwanie, kt鏎e st康 p造nie, to konieczno嗆 p鎩軼ia w 郵ady Chrystusa. Na郵adowanie Go, to jest wskazanie nam drogi prowadz帷ej do Boga.

Patrz帷 na Chrystusa, widzimy rany, widzimy cierpienie. Czy w tym cierpieniu widzimy tak瞠 Pana Boga?

Tak... W豉郾ie w Jezusie Chrystusie B鏬 cierpi z powodu naszych grzech闚. Tutaj dotykamy bardzo tajemniczego wymiaru. Wymiaru, w kt鏎ym mi這嗆 sprawia, 瞠 cz這wiek staje si bezbronny, a jako bezbronny jest cierpi帷y. Znakomity my郵iciel japo雟ki Daisetz Teitaro Suzuki, kt鏎y bardzo du穎 zrobi dla upowszechnienia Zen w krajach anglosaskich, zastanawia si, jak to si dzieje, 瞠 my, chrze軼ijanie, mo瞠my czci trupa. Dlaczego wieszamy go na naszych 軼ianach? Dlaczego nie patrzymy na ich Budd, kt鏎y jest taki pulchny, u鄉iechni皻y, szcz窷liwy, a tylko z cierpienia robimy kult i religi? Ale my przecie nie wieszamy krzy瘸 jako znaku cierpienia, tylko krzy jako znak mi這軼i. Nikt nie ma wi瘯szej mi這軼i od tej, gdy kto 篡cie swoje oddaje za przyjaci馧 swoich.

Cz這wiek te cierpi. Czy przez to cierpienie zbli瘸my si do Boga?

Taka jest w豉郾ie droga, kt鏎 pr鏏uje nam pokaza Ewangelia. Cz瘰to, niestety, zaczyna si tu wielkie zmaganie si cz這wieka. To nie jest takie proste. Nie mo積a powiedzie, 瞠 cierpienie samo cz這wieka uszlachetnia. To jest taka mitologia, kt鏎 czasami uprawiaj pisarze rosyjscy, m闚i帷, 瞠 Rosjanie s tacy niezwykli, bo cierpieli wi璚ej ni inni. Nieprawda! Cierpienie mo瞠 upodli cz這wieka i zniszczy go zupe軟ie. Odebra mu nie tylko jego ciele sno嗆, ale i jego duchowo嗆. Dopiero cierpienie prze篡te z Jezusem, komu ofiarowane, w tajemniczy spos鏏 staj帷e si jakim j瞛ykiem, komunikatem czy cen p豉con za mi這嗆 zaczyna ods豉nia sw鎩 prawdziwy sens.

Czy temu w豉郾ie maj s逝篡 zakony 瞠bracze, posty, umartwienia - wszystko to, co 篡wo obecne w kulturze chrze軼ija雟kiej?

...jak w ka盥ej autentycznej kulturze duchowej. Nie trzeba tu nawet przypomina postu muzu軛a雟kiego. Nie je嗆 przez ca造 dzie, kiedy si jedzie na wielb陰dzie po pustyni, to naprawd bardzo dolegliwe.

Jest og鏊n ludzk m康ro軼i to, 瞠 cia這 i dusza s ze sob bardzo 軼i郵e zwi您ane. Umartwianie, pewne dyscyplinowanie cia豉 jest drog, kt鏎a wiedzie do dyscyplinowania duszy. Nie chodzi tu o umartwianie si, ale o dyscyplinowanie siebie. A druga rzecz, bardzo istotna, skoro twarz drugiego jest t twarz, w kt鏎ej mo積a znale潭 Boga, to umartwienie, czyli odmawianie sobie czego, jest po to, 瞠by to, co zaoszcz璠zisz, przekaza na biednych. I znowu, asceza jest bardzo 軼i郵e zwi您ana z problemem mi這軼i. Gdyby asceza mia豉 by niszczeniem cz這wieka tylko po to, 瞠by zadawa sobie b鏊 i niszczy cia這, to jest niewarta funta k豉k闚.

Ba豉gan w celi

W jaki spos鏏 praca nad cia貫m pomaga duszy?

Nie odpowiem wielk teori, ale ze swojego do鈍iadczenia. Jak tak troszk poposzcz, w tym dobrym sensie, to mi si zdecydowanie lepiej pracuje, a jak w 鈍i皻a si najem, to 酥i.

Cia這 i dusza s wzajemnie od siebie zale積e?

Ale oczywi軼ie! Jest tak dlatego, 瞠 cz這wiek jest jedno軼i psychofizyczn i st康 jedno drugie dyscyplinuje. Je瞠li wszystko jest w duszy uporz康kowane, w闚czas cz這wiek ma wi瘯szy porz康ek i 豉d w sobie. Ja tego te do鈍iadczam. Kiedy sobie pozwol na takie rozleniwienie, zaczynam mie ba豉gan w swojej celi. Wewn皻rzne scalenie czy nawr鏂enie zaczynam od tego, 瞠 musz uporz康kowa u siebie wszystkie graty. Okazuje si wtedy, 瞠 ta moja zewn皻rzna przestrze, w kt鏎ej jestem zakorzeniany, te stanowi jak捷 form mojej cielesnej obecno軼i w 鈍iecie. Ba豉gan w celi powoduje, 瞠 p騧niej mam ba豉gan w 鈔odku, nie umiem si skupi, nie umiem zaj望 si czym powa積iejszym.

Zastanawiali鄉y si: r闚nowaga czy konflikt. Wychodzi na to, 瞠 r闚nowaga...

W moim przekonaniu, tak. I dlatego bardzo wierz w to, 瞠 jeste鄉y wezwani do 篡cia wiecznego w cielesno軼i. Do 篡cia wiecznego, czyli do zmartwychwstania. Cz這wiekowi jednak bardzo trudno jest uwierzy w zmartwychwstanie.

Czy tym, co jest nam szczeg鏊nie zadane, jest w豉郾ie cia這?

Ca造 cz這wiek... Ca造 cz這wiek jest nam zadany, dlatego 瞠 cz這wiek jest jak捷 potencjalno軼i, kt鏎a ma si urzeczywistni. Z tym, 瞠 jest w cz這wieku ten podw鎩ny dynamizm. Ten rosn帷y i to b璠zie ten duchowy, je瞠li si rozwija, i ten drugi, cielesny podleg造 determinizmowi biologicznemu, kt鏎y zanika, kurczy si i zamiera, aby potem, j ak wierz, by odrodzonym do nowego 篡cia... Kiedy b璠zie nowe niebo i nowa ziemia... o

Rozmawia Robert K瘼a
eSPe nr 63


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentowa tego artyku逝 - Tw鎩 komentarz mo瞠 by pierwszy.



Autor

Tre嗆

Nowo軼i



Wieczernik, czyli tam, gdzie si wszystko zacz窸oWieczernik, czyli tam, gdzie si wszystko zacz窸o

Duch czas闚 ostatecznychDuch czas闚 ostatecznych

Pot篹na Niebios Kr鏊owo i Pani Anio堯wPot篹na Niebios Kr鏊owo i Pani Anio堯w

Gietrzwa責zkie uzdrowieniaGietrzwa責zkie uzdrowienia

Pot篹na Niebios Kr鏊owo i Pani Anio堯wMatka obojga narod闚

Najbardziej popularne

Litania do Naj鈍i皻szej Maryi PannyLitania do Naj鈍i皻szej Maryi Panny

Modlitwy do 鈍. RityModlitwy do 鈍. Rity

Litania do 鈍. J霩efaLitania do 鈍. J霩efa

Jezu, Ty si tym zajmij - Akt oddania si JezusowiJezu, Ty si tym zajmij - Akt oddania si Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powr鏒 ]
 
[ Strona g堯wna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Mi這嗆 | Powo豉nie | Ma鹵e雟two | Niep這dno嗆 | Narzecze雟two | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szcz窷cia | Dekalog | Psalmy | Pere趾i | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatno軼i | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej