Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Twarzą w twarz

Co ksiądz myśli o posoborowym przestawieniu ołtarzy i odwróceniu celebransa twarzą do ludu? Czy nie było to zerwanie pewnej ciągłości historycznej? Przecież ksiądz i wierni nie mają się modlić do siebie, lecz do Boga. Ostatnio papież Benedykt XVI przypomniał, że można odprawiać Mszę Trydencką. Czy w zabytkowych świątyniach na Starówce nie powinno się odprawiać Mszy przy starym ołtarzu? Byłoby to zgodne z architekturą i wystrojem artystycznym tych kościołów.

Mój świętej pamięci ojciec chrzestny powiedział kiedyś: "Jeśli można w Kościele przestawić ołtarz, to można zmienić wszystko". Rozmawiałem z chrzestnym, że w Kościele, są rzeczy "nieprzestawialne" np. Pismo Święte i dogmaty, są rzeczy dyskutowane, rozwijane aż się staną "nieprzestawialne" i są takie, które pochodzą z ludzkiego ustanowienia, ze związków z kulturą i te zawsze będą przestawiane. Z drugiej jednak strony rozumiem opory osób, które odczuwają niechęć do zmian i reform w Kościele. Chcą one w liturgii i przepowiadaniu znaleźć odbicie wieczności i niezmienności Boga. I ja też - choć zamierzam być posłuszny Kościołowi - patrzyłbym niechętnie na kolejne, nowe przestawianie ołtarzy. Przyznaję jednak, że Pańska myśl o zgodności form liturgicznych i wnętrza jest interesująca.

Co do ustawienia ołtarza: może obie formy są dobre? Powoływanie się na argumenty historyczne wcale nie upraszcza sprawy. Bo do czego się odwołać? Podczas ostatniej wieczerzy i na Golgocie - co stanowi fundament Mszy świętej - uczniowie byli zwróceni do Jezusa twarzą w twarz. Tak jak my dzisiaj. Kiedy sprawowano liturgie nie w katakumbach czy domach, ale w pierwszych bazylikach, to prezbiterzy siedzieli w prezbiterium - a pomiędzy nimi i pozostałymi uczestnikami liturgii stał ołtarz. Tak jak dzisiaj. Nie wiemy jednak, po której stronie tegoż ołtarza stawał celebrans uosabiający Chrystusa, kiedy sprawował Najświętszą Ofiarę. Przez wiele wieków kapłan stał odwrócony do ludu Bożego. Ale jakby nie patrzeć, uczestnicy liturgii nigdy "nie modlą śię do siebie", zawsze są zwróceni ku Bogu. Wyjątkiem jest moment przekazania znaku pokoju.

Osobiście nie dostrzegam istotnej różnicy, kiedy przyjdzie mi sprawować liturgię tyłem czy przodem do ludu. Tak bywa np. na Jasnej Górze. Bliskie jest mi myślenie Jana Pawła II, który troszczył się nie tyle o kolejne reformy liturgii, ile o duszpasterstwo liturgiczne pogłębiające nasze uczestnictwo w sakramentach. Chciałbym uczestniczyć w liturgii z miłością i adoracją. I doświadczać owoców Eucharystii, a przede wszystkim łaski życia wiecznego.

ks. Marek Kruszewski

Tekst pochodzi z Tygodnika
Idziemy, 7 marca 2010


   

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.



Autor

Treść

Nowości

Homilia Jana Pawła II w uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi PannyHomilia Jana Pawła II w uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

Ósmy grudniaÓsmy grudnia

Czego dotyczy dogmat o Niepokalanym Poczęciu NMP?Czego dotyczy dogmat o Niepokalanym Poczęciu NMP?

Niepokalne Poczęcie - pocieszająca tajemnicaNiepokalne Poczęcie - pocieszająca tajemnica

Dogmat o Niepokalanym PoczęciuDogmat o Niepokalanym Poczęciu

Najbardziej popularne

Godzina ŁaskiGodzina Łaski

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Poprzednia[ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2021 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej