Szatan ciągle groźny (Ap 12,10-12)Czytamy wspólnie Księgę ApokalipsyPo wizji walki Michała ze smokiem następuje pieśń liturgiczna, która - jak się to często zdarza w Apokalipsie - komentuje to, co się wydarzyło.Wtedy usłyszałem donośny głos w niebie, który mówił... Po wniebowstąpieniu Chrystusa (w 5) i strąceniu Szatana na ziemię (w 9) królestwo Boże wkracza do nieba. Wita je radosny śpiew Nie pochodzi on od aniołów, ale od wszystkich zbawionych, którzy przebywają w niebie (por. 7,9- 17). Wskazują na to słowa pieśni: ...strącony został oskarżyciel naszych braci. "Teraz nadeszło zbawienie, moc i królestwo naszego Boga, [nadeszła] władza Jego Pomazańca... Treścią pieśni mieszkańców nieba jest triumf Boga odniesiony nad szatanem: nastało zbawienie (soteria), moc (dynamis) i królestwo (basileia) Boga, nadeszła władza (eksusia) Jego Pomazańca. Stary Testament zapowiadał i czekał na Zbawiciela, który przyjdzie i przywróci ład, zniszczony grzechem Ewy i Adama. Izraelici nazywali tego Bożego Wysłannika słowem Masziah (dosłownie: namaszczony, przeznaczony przez Boga). Od słowa Masziah pochodzi nasze określenie "Mesjasz". Język grecki tłumaczył Masziah jako Christos (= Pomazany), stąd określenie Zbawiciela "Jezus Chrystus" znaczy "Jezus Mesjasz" albo "Jezus Pomazaniec Boży". Chociaż na czele zastępów anielskich stał archanioł Michał i to on zwyciężył smoka, triumf przypisany jest Bogu. Jego królestwo i władza Chrystusa są ostatecznym powodem strącenia szatana z nieba. Pieśń niebian ma formę doksologii (pochwały Boga) i przypomina okrzyki uwielbienia, jakie Rzymianie zanosili do swego cesarza jako boga. Apokalipsa polemizuje z tamtymi "doksologia- mi" głosząc, że jedynym godnym czci i chwały jest Bóg oraz Chrystus. ...bo został strącony oskarżyciel naszych braci, który dniem i nocą oskarżał ich przed Bogiem. Pieśń wyraża radosną prawdę, że w niebie nie ma już miejsca dla oskarżyciela (lcategoros). Św. Jan robi ponownie (por. 12,9) aluzję do tej roli szatana, którą ukazała Księga Hioba (1,6-12; 2,1-10), a także Księga Zachariasza (3,1-2). Szatan nie tylko donosi Bogu na ludzi, ale cynicznie oskarża całe Boże stworzenie. Jest wytrwale czujny i przy każdej sposobności szkodzi. Termin kategoros przypomina inne greckie słowo, synegoros (opiekun). Tym drugim słowem nazwany jest w Biblii archanioł Michał (Dn 12,1). Kategoros - Synegoros - dwaj przeciwnicy. Być może bezpośrednim powodem użycia przez św. Jana słowa kategoros - oskarżyciel był smutny fakt, że za cesarza Domicjana (81-96 po Chr.) wielu oskarżycieli i donosicieli denuncjowało chrześcijan. Następowały liczne aresztowania, a wyznawcy Chrystusa poddawani byli torturom i pozbawiani życia. A oni odnieśli nad nim zwycięstwo... Zwycięstwem Szatana jest każdy człowiek, który grzeszy i niszczy w sobie w ten sposób obraz i podobieństwo do Boga. Kiedy jednak dokonało się odkupienie, Szatan został pozbawiony siły, która bezkarnie zniekształca w nas podobieństwo do Boga. Św. Jan pisze: ...gdyby ktoś zgrzeszył, mamy obrońcę u Ojca, Jezusa Chrystusa, Sprawiedliwego. On właśnie jest ofiarą przebłagalną za nasze grzechy, nie tylko zresztą za nasze, lecz również za grzechy całego świata (2 J 2,1-2).
...dzięki krwi Baranka... Krew oznacza śmierć Chrystusa czyli całe dzieło odkupienia. Jest to czynnik obiektywny zwycięstwa. Zbawienie dokonane przez Chrystusa jest faktem i dzięki niemu możliwe są duchowe zwycięstwa ludzi:
- przez swą śmierć i zmartwychwstanie Chrystus pokonał odwiecznego wroga, Szatana. Ci, którzy związali się z Chrystusem, uczestniczą w Jego zwycięstwie; ...i dzięki słowu, które głosili... Głoszenie słowa czyli wyznawanie Chrystusa i przyznawanie się do Niego przed ludźmi jest odpowiedzią człowieka na Dobrą Nowinę o zbawieniu i stanowi subiektywny czynnik zwycięstwa. Świadectwo chrześcijan ma przed tronem Boga większą wagę niż oskarżenia szatana. W praktyce świadectwo oznacza niepobłażanie sobie, gdyż kto chciałby zachować swoje życie, straci je (Mk 8,35). ...gotowi poświęcić swe życie i zginąć. Słowa te mogą kojarzyć się z odwagą wojowników na polu bitwy. Jednakże poświęcić swe życie i zginąć nie musi dla każdego oznaczać konieczności umierania za wiarę. Niekiedy męczeństwo bywa "rozcieńczone" czasem i w praktyce oznacza permanentne stawianie wierności dla Chrystusa przed własnymi planami, wygodami i pragnieniami. Radujcie się z tego niebiosa i wy, ich mieszkańcy! Chrystus, wstąpiwszy do nieba, zesłał nam Ducha Świętego jako Pocieszyciela, Rzecznika i Orędownika, zwłaszcza wtedy, kiedy człowiek i ludzkość staje wobec potępiających sądów owego "oskarżyciela", o którym mówi Apokalipsa, iż "dniem i nocą oskarża braci naszych przed Bogiem naszym" (Jan Paweł II, encyklika Dominum et Vivificantem, 67). Pieśń zachęca mieszkańców niebios do radości. Greckie słowo slcenuntes (mieszkańcy) oznacza dosłownie "tych, nad którymi rozciągnięto namiot", a więc zarówno aniołów, jak i wszystkich zbawionych czyli Kościół triumfujący. Radość ma płynąć z faktu, że Bóg rozciągnął namiot nad świętymi i stale z nimi przebywa. A ziemię i morze [ogarnie] zgroza, bo spadł na was Diabeł! Niebo i ziemia są metaforycznym określeniem mieszkańców ziemi czyli ludzi, którzy myślą po ziemsku i słuchają podszeptów szatana. Ich dotyczy owa zgroza. Jest to z pewnością zgroza trzecia, poprzednio zapowiedziana, a ciągle jeszcze nie zrealizowana (zob. 11,14). Trzecia zgroza będzie więc atakiem furii szatańskiej na to wszystko, do czego Diabeł zachował jeszcze dostęp po utracie nieba, to znaczy na tych, którzy po ziemsku rozumują, miotani falami na morzu życia (Andrzej z Cezarei). Jest bardzo rozgniewany, bo wie, że zostało mu niewiele czasu". Szatan nie mogąc już prowadzić swej akcji dywersyjnej w niebie, działa na ziemi rzucając ludziom kłody pod nogi i szkodząc dziełu Chrystusa. Jego czas jest ściśle określony: od zmartwychwstania Chrystusa do końca świata. Potem zostanie definitywnie odsunięty. Ma więc niewiele czasu. Jest tego świadomy i dlatego "pracuje" coraz bardziej nerwowo, odciągając zarówno pojedynczych ludzi jak i całe społeczności od Boga, Jego planów i przykazań. Natomiast Bóg ma czas: Chrystus wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność. Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków (z liturgii Wigilii Paschalnej). Pieśń mieszkańców nieba jest ostrzeżeniem dla Kościoła: im bliżej końca świata, tym aktywność Szatana będzie większa! Sprawdź, czy zapamiętałeś...
Ks. PIOTR OSTAŃSKI
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |