Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Mass media w służbie Królestwa

Nasza postawa czystości jest kształtowana w dużej mierze przez media, arto zastanowić się nad ich wpływem.

Społeczeństwo XXI wieku tworzy cywilizację, która charakteryzuje się szybkim przepływem informacji, pre- rerowaniem łatwej rozrywki i biernego chłonięcia przez odbiorców podawanych im treści. W takiej cywilizacji ważną rolę odgrywają środki techniczne nazywane mass mediami, do których zalicza się prasę. radio, telewizję oraz Internet.

Docierają one do najdalszych zakątków Ziemi, przekazują morze informacji - wartościowych i bezwartościowych. Kościół dostrzega wielką rolę, którą odgrywają w życiu społeczności: (instytucje kościelne mają w swym ręku dużą liczbę tytułów prasowych, stacji radiowych i telewizyjnych, i witryn internetowych). Rolę środków społecznego przekazu docenił II Sobór Watykański w Dekrecie o środkach społecznego przekazywania myśli "Inter mirifica". Docenia ją także Jan Paweł II, publikując co roku orędzie na Niedzielę Środków Społecznego Przekazu.

Skoro mass media mają tak wielkie znaczenie, można postawić pytanie: czy w Polsce promują one czystość i pozytywne wartości moralne związane z życiem seksualnym? Niestety, nie zawsze. Świadczy o tym kilka przykładów, które zebrałem w ostatnich tygodniach.

Komercjalizacja osiągnęła taki poziom, że twórcy programu telewizyjnego nie widzą żadnego problemu w zestawieniu Osoby Jezusa i grupy panienek więcej niż lekkich obyczajów, jak to zdarzyło się w jednej ze stacji komercyjnych, która w Wielki Piątek zaproponowała o godzinie 20 film fabularny o męce i śmierci Jezusa, a wkrótce po nim program erotyczny.

Większość mediów, zwłaszcza publiczne radio i telewizja, mają ustawowy obowiązek promocji wartości. Cóż z tego, skoro materiały i programy propagujące moralny relatywizm, a w szczególności "seks bez granic" są ogólnie dostępne Popularne wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych "Bravo" w drugim numerze. z bieżącego roku donosi o udziale znanej piosenkarki w reklamie bielizny: Kylie Minogue teraz tylko dla dorosłych. Australijska królowa popu ujeżdża przed kamerą mechanicznego rumaka w sposób, który przywołuje na myśl obrazki głównie znane z filmów erotycznych... Ubrana jest w czarne pończochy, zmysłowy biustonosz i półprześwitujące majtki, które oglądane z tyłu gwarantują niepowtarzalny wygląd: pośladki Kylie. [...] Ciało piosenkarki [wygina się] w nieprzyzwoite pozy. [...] Kylie pieści dłonią swoje uda, pośladki, brzuch [...] Kylie w [reklamie] wypadła nad wyraz przekonywująco - do tego stopnia, że cała scena okazała się zbyt ostra dla cenzury. Redakcja informuje, że spot reklamowy nie będzie emitowany przez żadną ze stacji telewizyjnych, będzie można oglądać go tylko w kinach przed filmami dla dorosłych. Jednakże dla pocieszenia młodych czytelników redakcja umieszcza osiem zdjęć Kylie w różnych ujęciach i pozach, które dla cenzury okazały się zbyt ostre..]

W Polsce obowiązuje ustawowy zakaz prezentacji materiałów erotycznych nieletnim. I cóż z tego? Popularne pisma dla dzieci i młodzieży ("Bravo", "Bravo" "Girl", "Popcorn", "Twister", "Dziewczyna") stawały już wielokrotnie przed zarzutami głoszenia relatywizmu moralnego, rozwiązłości. Niczego to jednak nie zmieniło, gdyż wydawcy tych periodyków, tłumacząc się wolnością słowa i zgodą rodziców na czytanie tego typu pism przez dzieci, nadal publikują teksty typu cytowanego powyżej albo uczą młodzież, że zachowanie Moniki Sewioło, bohaterki programu Big Brother, która pozowała nago dla "Playboya" można nazwać rezolutnością ("Bravo" nr 15 z 2001 r.) Mass media potrafią nawet ukształtować w świadomości młodego człowieka błędne definicje pojęć pozytywnych.

Ten krótki przegląd popularnych mediów warto zamknąć spojrzeniem na Internet - szybko rozwijającą się medium rozrywkowo-informacyjne. Na jego przykładzie można zobaczyć, do czego prowadzi totalna wolność dostępu do informacji. Wyszukiwarka jednego z popularniejszych polskich portali, po wpisaniu słów- kluczy: "sex", "pornografia", "pedofilia", podaje następujące ilości odnośników: "sex" - 65 tys., "pornografia" - 12 tys., "pedofilia" - ok. 100. Nie odnoszą się one tylko do stron naukowych czy publicystycznych, ale w większości do tak zwanych rozrywkowych, które zwierają zdjęcia czy filmy z danych dziedzin oraz informacje że są najbardziej hard core, czyli najostrzejsze. A dostęp do Internetu jest bardzo łatwy...

W misję mediów wpisuje się powinność promocji zachowań moralnie dobrych, w tym także zachowań w sferze intymnej człowieka. Według wskazań Kościoła media winny promować między innymi wierność małżeńską, czystość właściwą każdemu ze stanów, wreszcie wartości ogólne i właściwe cele życia.

Co więcej, mass media, jako że kształtują poglądy i postawy odbiorców, ze swej natury są zobowiązane do promocji wartości uznawanych przez ludzkość jako fundamentalne. Czyniąc coś przeciwnego, sprzeciwiają się swojej podstawowej misji.

Kościół zdaje sobie sprawę, że nie zawsze środki masowego przekazu dobrze wypełniają swoją rolę i boleje z powodu szkód, jakie zbiorowość ludzka ponosi zbyt często wskutek złego korzystania z tych środków (Inter mirifica, nr 2). Człowiek, niestety, każde narzędzie służące dobru, potrafi obrócić przeciwko Bogu, bliźnim i sobie. Tak robi też z mediami, gdy przy ich pomocy propaguje kłamstwo, przemoc czy pornografię.

Zarysowany tu, bardzo nieciekawy obraz, nie zmieni się dopóty, dopóki nie zmieni się myślenie Polaków. Zmiana zaś musi nastąpić szybko i być naprawdę dogłębna, gdyż czystość chrześcijańska domaga się oczyszczenia klimatu społecznego. Wymaga ona od środków społecznego przekazu informacji troszczącej się o szacunek i umiarkowanie. Czystość serca wyzwala z rozpowszechnionego erotyzmu i oddala od widowisk, które sprzyjają niezdrowej ciekawości i iluzji (KKK, nr 2525).

kl. Adam Langhammer SP

Wasze komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Autor

Treść

Poprzednia[ Powrót ]Następna

 
[ Strona główna ]


Modlitwy | Opowiadania | Zagadki | Polityka Prywatności | Kontakt

© 2001-2020 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej