Opis:
"Są dzieci, które są nieszczęśliwe, mówią mało o swoich sprawach, są bardzo nerwowe, efekty ich nauki są znikome, jedzą i śpią mało... Są to objawy depresji". Depresja jest dziś poważnym problemem; choruje na nią ponad 10% ludności i coraz częściej dotyka ona dzieci i młodzież.
Przyczyną tego są zachowania rodziców (i dorosłych w ogóle), zdominowane przez żądzę supremacji i rywalizacji. Rodzice, którzy sami są przepracowani, programują czas swych pociech, nie licząc się z ich propozycjami, inicjatywami. Z drugiej strony szkoła - ze swoją obsesją na punkcie sukcesów w nauce - wywołuje strach przed porażką, który uważany jest za główną przyczynę wyobcowania i niektórych objawów depresji. Ponadto liczne zajęcia pozaszkolne (sport, języki, muzyka...) zabierają dzieciom czas, który powinien być przeznaczony na zabawę.
Niniejsza książka może pomóc Czytelnikowi - szczególnie młodemu - odnaleźć szczęśliwość człowieka, który jest zadowolony z siebie mimo przeciwności, trudności czy nawet upadków; może pomóc zobaczyć, że warto jest żyć i dążyć do upragnionego celu...
Recenzje książki:
Depresja - bardzo smutne dzieciństwo...
"Są dzieci, które są nieszczęśliwe" - słowa te stanowią motto przewodnie książki Depresja u dzieci i młodzieży. Kwestia poruszana przez autora, a mianowicie problemy emocjonalne nieletnich, jest obecnie jednym z ważniejszych zagadnień współczesnej myśli pedagogicznej.
Jak się dowiadujemy, depresja - którą do tej pory rozpoznawano i przypisywano w szczególności ludziom dorosłych - dotyczy również dzieci. Co bardziej przerażające, często przez długi czas choroba ta nie jest dostrzegana przez rodzinę dziecka i jego najbliższych lub jej symptomy są bagatelizowane. Prowadzi to w skrajnych przypadkach do sytuacji bardzo tragicznych, których bynajmniej nie jest tak mało - do samobójstw.
Autor zwraca uwagę na podstawowe symptomy stanu depresyjnego u nieletnich i tłumaczy, co może przyczynić się do ujawnienia i rozwoju tej choroby, która jak się okazuje, zbiera coraz większe żniwo u coraz młodszych dzieci. Zorraquino wskazuje związki między stresem i jego konsekwencjami również w kontekście zachowań przenoszonych ze świata dorosłych, takich jak rywalizacja i żądza supremacji.
W siedmiu zwięźle napisanych rozdziałach z perspektywy wychowawczej zanalizowane są główne zagadnienia związane z depresją. Znajdziemy tu rozróżnienia terminologiczne z dziedziny pedagogiki i psychologii, niezbędne do zrozumienia problemu. Kluczowe będą tu terminy: smutek, "dołek", ale również emocje, uczucia, nastrój czy lęk. Następnie dowiemy się podstaw dotyczących procesu diagnozowania depresji i jej klasyfikacji (tradycyjna, według APA oraz OMS), znajdziemy informacje dotyczące przyczyn depresji i czynników ją wywołujących, a także charakterystykę terapeutycznych środków antydepresyjnych, by na końcu, jak pisze autor, "odnieść problem do płaszczyzny wychowawczej w rodzinie i szkole".
Celem, który przyświecał autorowi, była chęć niesienia pomocy dzieciom i młodzieży. Dlatego szczególnie cenne są rozdziały poświęcone proponowanym terapiom i kuracjom, a zwłaszcza rozdział poświęcony działalności terapeutycznej rodziny i szkoły, która, jak się okazuje, jest nieocenionym podparciem dla rozwiązań medycznych.
Pozycja ta jest znakomitym źródłem wiedzy dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, a w szczególności dla rodziców. Autor wykazał się bardzo dużą kompetencją i znajomością różnorodnej fachowej literatury, co stanowi dodatkowy walor tej książki.
Sylwia Boguta