Paschalna uczta Ludu BożegoKomunia św. jest ucztą paschalną. Nie nagrodą za świętość życia, lecz pokarmem na drogę, wiatykiemJesteśmy zranieni grzechem praojców. Odrzuciwszy w grzechu pierworodnym pomoc Bożą pozostajemy słabi, upadający. Bóg, miłosierny Ojciec, przychodzi w Synu swoim, Jezusie Chrystusie, aby nas leczyć, aby być naszą pomocą i w naszej odpowiedzi my idziemy do Niego.Abba, Ojcze!Dlatego paschalna uczta - i podczas Mszy św. i poza nią - rozpoczyna się Modlitwą Pańską. Błagamy: "Ojcze nasz, Abba, Ojczulku!" Najpierw zjednoczeni z Chrystusem prosimy, aby ten Ojciec był wszystkim we wszystkich, aby stało się Ciałem Jego jedyne wieczne Królestwo. Nie zapominając jednak, że jesteśmy tylko stworzeniami, słabymi, ułomnymi, a On jest dla nas, marnotrawnych synów, miłosierny jak najlepszy Ojciec, prosimy o chleb: ten ziemsld i ten, którym dla nas stał się Jezus Chrystus, chleb - wiatyk w pielgrzymce do Jego ojcowskiego domu. Do nieba dojdziemy tylko Jego mocą. Stąd jeszcze prośba: nie wódź nas na pokuszenie, nie dopuść, byśmy upadli w pokusie, Ty Ojcze, Zbaw nas.Obrzędy jedności i pokojuI piękna, prosta w znaku, głęboka w wymowie liturgia pokoju Chrystusowego. "Jeśli przyniesiesz swój dar do ołtarza i tam...". W starożytności tzw. znak pokoju włączony był do przygotowania darów. W dniach Soboru Watykańskiego II były nawet dyskusje, czy tego nie przywrócić. Jednak zaniechano tych dążeń. Znak pokoju pozostał w Mszy św. przed Komunią św. i - razem z innymi - stanowi piękny obrzęd jedności w Chrystusie.Pierwszym jego elementem jest modlitwa: "Panie, Jezu Chryste. Ty powiedziałeś swoim apostołom: pokój mój wam daję..." Następnym gest: braterski uścisk dłoni, czy inny znak zgody, jedności. Byłoby wielką szkodą, gdyby ten gest był tylko zewnętrznym znakiem. Łaciński tekst mszału woła: przekażcie sobie, obdarzcie się pokojem! I trzeci element obrzędu, przez wielu niezauważony, a bardzo mocny. Dobrze będzie jeśli go zauważymy i zrozumiemy. To nie tylko słowa, nie tylko ludzki gest braterstwa. Na ołtarzu spoczywa Ciało Pana naszego, Jezusa Chrystusa pod postacią Chleba. Coraz częściej jest to duża hostia. Kapłan bierze ją do rąk i łamie na cząstki, jeśli to możliwe, na tyle ilu jest uczestników Eucharystii. Czasem cząsteczki muszą być i bardzo drobne. I takie małe cząsteczki rozdaje podczas Komunii św. Dlaczego takie utrudnienie? Czemu nie skorzystać z przygotowanych uprzednio małych komunikantów? Zastanawiano się nad tym w zespole opracowującym odnowę liturgii mszalnej. Teolodzy z Europy Zachodniej mieli wielką pokusę, aby tak uczynić. Jednak przypomniano sobie zapis Ewangelii, że Pan Jezus "łamał i dawał". Co to nam mówi? Małe cząstki połamanej hostii trudno jest złożyć z powrotem. Ale jednak można złożyć, uczynić znów jedno. Podobnie ludzi stworzonych do jedności podzielił grzech. Czy mogą się zjednoczyć? Trudno, ale mogą. Nie sami jednak, tylko w Chrystusie, Jego mocą. Ten znak mówi: przyjmujesz Chrystusa, abyś był jedno. Procesja komunijnaTe połamane cząsteczki rozdawane są wiernym zbliżającym się do ołtarza w procesji. Podający Ciało Chrystusa stoją, wierni podchodzą do nich uformowani harmonijnie w szeregi procesyjne. Tak, odnowa liturgii nie wprowa-* dza Komunii św. w postawie stojącej (co niektórych gorszy). Pokarm będący drogą do domu Ojca przyjmujemy w postawie procesyjnej, postawie ludu pielgrzymów. Pascha jest przejściem z Panem. Powinna to być najpiękniejsza procesja Eucharystii. Z radosnym, triumfalnym śpiewem na ustach. Przecież wychodzi nam naprzeciw i idzie z nami Zwycięzca śmierci, piekła i szatana.Uwielbienie OjcaOdpowiedzią jest uprzedzający nas ostatni człon paschalnej uczty Ludu Bożego: Uwielbienie. Nie chodzi tu tylko o dziękczynienie. Cała Msza św. od samego początku jest Eucharystią, czyli dziękczynieniem.Dziękując "przez Chrystusa, z Nim, w Nim", podpisując się pod Jego dziękczynieniem Bogu Ojcu, wołamy: "Amen, Amen, Amen". Ten Ojciec daje jeszcze raz swego Syna jako pokarm w darze. Jesteśmy zachwyceni. Brak nam słów. Uwielbiamy. Ostatni człon uczty paschalnej przypomina, że chrześcijanin to ten, kto idzie do Boga Ojca przez Chrystusa w jedności Ducha Świętego. Zjednoczeni z Chrystusem uwielbiamy Ojca. W świętym milczeniu, przez śpiew, w postawie klęczącej, stojącej, siedzącej czy jeszcze inaczej zgodnie z kształtem danej wspólnoty.
Ks. STANISŁAW HARTLIEB
|
[ Strona główna ] |
Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty | Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt
© 2001-2024 Pomoc Duchowa |