Rozważania Miłość Modlitwy Czytelnia Źródełko Pomoc Duchowa Relaks Download Cuda Opowiadania Perełki

Samotność - dramat czy powołanie?

     Ostatnio coraz częściej słyszy się o "powołaniu do samotności". Nawet młodzi ludzie, nieraz dopiero po studiach postanawiają nie zakładać rodziny. Robią to całkiem dobrowolnie albo - nie mogąc znaleźć kandydata na małżonka dochodzą do wniosku, że samotność jest ich drogą. Utwierdzają ich w tym media lansując bardzo popularny ostatnio model "singla".

     A jak to wygląda naprawdę? Czy faktycznie jest takie powołanie? Czy Bóg dla tak wielu osób przewidział właśnie taką drogę do zbawienia? A może to tylko ucieczka przed odpowiedzialnością, modne wytłumaczenie dlaczego nie mam rodziny? A może za etykietką "singiel z wyboru" kryje się dramat współczesnego człowieka, któremu coraz ciężej znaleźć bratnią duszę? Może to wcale nie jest wolny wybór ani powołanie?

     Popatrzymy co kieruje człowiekiem w podjęciu decyzji o samotności.

     Co do zasady nie ma takiego powołania, by człowiek był sam. Słyszeliście kiedyś o takim? Bo my nie. Jest kapłaństwo, małżeństwo, zakon. Sam Bóg stwarzając człowieka stwierdził, iż nie jest dobrze by pozostał on samotny. Oczywiście, nie oznacza to, że każdy musi się żenić czy iść do zakonu. Rzeczywiście, są ludzie, którzy nie widzą się w żadnej z tych sytuacji. Całkiem dobrowolnie postanawiają pozostać bezżennymi. I to jest OK - pod jednym warunkiem: że poświęcą się czemuś konkretnemu, jakiejś wielkiej sprawie, idei, której wykonywanie nie dałoby się pogodzić z pełnieniem roli męża czy żony. Tylko my to rozumiemy tak: najpierw następuje zaangażowanie w jakąś działalność, najpierw zaczynamy coś robić dla innych.? Widzimy, że to nas pochłania całkowicie, że staje się to naszym zadaniem życiowym, nie wyobrażamy sobie siebie w innej roli i dochodzimy do wniosku, że ta działalność jest dla nas ważniejsza niż realizacja siebie w rodzinie czy zakonie. I wtedy dobrowolnie z tej rodziny rezygnujemy, bez żalu, z poczuciem, że to jest właśnie najwłaściwsza droga. Oczywiście jest to wymodlone, rozpoznane, skonsultowane z kierownikiem duchowym, spowiednikiem itp. I daje nam to taką radość i poczucie spełnienia, że chcemy to robić całe życie. To jest właściwa kolejność. A nie taka: chłopak czy dziewczyna zastanawia się na powołaniem i dochodzi od wniosku, że jest powołany/a do samotności. I dopiero potem zaczyna się zastanawiać co by tu w życiu robić. No bo skoro nie rodzina czy zakon to coś "na usprawiedliwienie" bycia samemu wypada mieć. Zaczyna trochę działać w Caritasie, trochę w jakiejś wspólnocie, troszkę tego skubnie, trochę tego. W niczym dłużej miejsca nie zagrzewa. I co się dzieje? Nie jest spełniony/a, nie jest do końca szczęśliwy/a. Bo brak jest tej głębi, tego ducha ożywczego, kierującego ich zapałem. Lata lecą, czasem ktoś się koło nich zakręci, ale - według nich - "to nie to", bo oni mają przecież inne powołanie. Każdy dzień wygląda tak samo: praca, dom, jakiś obiad, zakupy dla jednej osoby, weekendy u rodziców. Natarczywe pytanie ze strony rodziny co dalej, na które nie bardzo wiadomo co odpowiedzieć. Przyjaciół coraz mniej, bo każdy zajęty swoimi sprawami. Nic za bardzo nie daje satysfakcji, bo dla kogo ubierać choinkę, dla kogo piec ciasto? W końcu naprawdę zostają sami i zastanawiają się co tu dalej robić, czym się zająć. Pojawia się myśl: a może trzeba było wyjść za mąż? A może trzeba było pójść do zakonu? Przystają do jakiejś grupy przy kościele, coś robią, ale nadal brak tego "ducha". I tak rodzą się stare panny i starzy kawalerowie.

     Nie chcemy broń Boże nikogo urazić! Nie kpimy ze starych panien (ja sama nią byłam, bo wyszłam za mąż jak miałam 30 lat). Chcemy tylko powiedzieć, że jest ZASADNICZA RÓŻNICA między byciem samemu z wyboru (dla idei) a domniemanym powołaniem do samotności (z braku pomysłu na życie). I znów: wiemy, że nie wszyscy założą rodzinę. I nie z ich winy tak będzie. Po prostu - nie znajdą kandydata na męża czy żonę. I my tego absolutnie nie krytykujemy, doskonale rozumiemy ich ból, bo w pewnym momencie życia wydawało nam się, że będzie to też naszym udziałem. Należy takim osobom współczuć bólu niespełnionego powołania i na ile to możliwe starać się im pomóc - tak bardzo konkretnie: przez poznawanie ze swoimi znajomymi, którzy także jeszcze są sami, przez zachęcanie do szukania tej drugiej osoby przez internet czy choćby biuro matrymonialne. Natomiast zmierzamy do tego, że nie ma POWOŁANIA DO SAMOTNOŚCI. Bo nikt nie może żyć dla siebie. A zatem albo wybiera poświęcenie życia czemuś i z tego powodu rodziny nie zakłada, bo nie pogodziłby obowiązków albo nie z własnego wyboru pozostaje sam, choć chciałby mieć rodzinę. I wtedy realizuje się inaczej. Natomiast nie może to być wybór z wygody, lenistwa, nierealnych oczekiwań co do kandydata na małżonka, lęku przez zobowiązaniem się. Wiecie kto to jest tak bardzo ostatnio lansowany singiel? Ktoś komu się wydaje, że "ma powołanie do samotności". Ktoś kto boi się wejść w formalny związek. Ktoś kto zostawia sobie furtki. Ktoś kto podejmuje wybory wygodne a nie słuszne. Trudno nam sobie nawet wyobrazić, by dobrowolnie zrezygnować z miłości: do małżonka lub w służbie bliźnich. Bo "powołanie do samotności" jest rezygnacją z miłości do innych na rzecz miłości tylko do siebie. I przeciwko takiemu powołaniu protestujemy. NIE WOLNO zatem robić założenia, że "może takie jest moje powołanie".

     Zdarza się też, że ktoś owo powołanie do samotności tłumaczy np. koniecznością pozostania z rodzicami. Zawsze w tym przypadku mamy mieszane uczucia. No bo faktycznie: rodzicom zawdzięczamy życie i wychowanie, a zatem sumienie nawet nakazuje nam zająć się nimi na starość. No i oczywiście rodzicom zawsze należy się pomoc. Ale pomoc nie może być rezygnacją z własnego życia. Bo co się stanie jak rodzice umrą?

     Gdy dostajemy listy z pytaniem czy nie powinno się poświęcić rodzicom zawsze przychodzi mi na myśl moja kuzynka, której wydawało się że takie właśnie jest jej zadanie życiowe. Po śmierci rodziców, która nastąpiła wcześniej niż się komukolwiek wydawało zawalił się jej świat. Dosłownie. Skończyło się dla niej wszystko czym żyła. Nagle straciła cały sens życia, bo to co do tej pory robiła, czyli życie z rodzicami przestało istnieć. Została sama. Nagle spostrzegła, że jej rówieśnicy dawno już pozakładali rodziny, rodzeństwo ma dzieci i swoje małżeńskie sprawy i problemy i w zasadzie nawet nie bardzo ma o czym rozmawiać z koleżankami ze szkoły. Wcześniej nie bardzo jej to przeszkadzało, bo zawsze mogła wrócić do domu i porozmawiać z rodzicami. Zbliżała się do czterdziestki ale była ładną, zadbaną kobietą i z pewnością mogła się jeszcze podobać. Jednak zamiast próbować wyjść do innych ona była już tak zgorzkniała, że nie wierzyła w swoje siły, w to, że ktoś chciałby się z nią spotykać i stwierdziła... że jej powołaniem jest samotność, nic już w jej życiu się nie zmieni i widocznie zawsze już będzie nieszczęśliwa. Czy musiało tak być?

     Dlatego moja Droga i mój Drogi: jeśli wydaje Wam się, że musicie pozostać całe życie przy rodzicach pomyślcie co Wy zrobilibyście w takiej sytuacji. Bo ona może stać się też Waszym udziałem. Czy naprawdę pragniecie być całe życie sami? A Wami nawet Wasze dzieci się wtedy nie zajmą bo...nie będziecie ich mieli. Ani zatem dzieci nie powinny czuć "takiego obowiązku" ani też rodzicom nie wolno tego od dzieci wymagać. A jeśli tak się dzieje to znaczy, że po którejś stronie jest duży problem. Waszym obowiązkiem jest zrealizować swoje powołanie. Jeśli czujesz się powołana do małżeństwa to znaczy, że masz wyjść za mąż i mieć rodzinę. Opiekować się rodzicami, ale nie być ich wiecznym dzieckiem. Tego Ci robić nie wolno, bo zmarnujesz życie. A co robić w sytuacji gdy rodzice na to nalegają? Delikatnie tłumaczyć i pokazywać jaka jesteś szczęśliwa z kimś. A jak nie akceptują - robić swoje. I nie bać się, że rodziców zasmucisz, zdenerwujesz. Może tak będzie, ale to nie będzie Twoja wina. Powtórzymy jeszcze raz: należy rodzicom pomagać, należy ich odwiedzać i za nimi tęsknić, należy nawet na starość wziąć ich do swojego domu. Ale nie wolno koniecznością pomocy rodzicom tłumaczyć sobie "powołania do samotności". Bo ani rodzicom nie dogodzicie ani Wy nie będziecie szczęśliwi.

     Jeszcze innym argumentem jaki zdarza nam się słyszeć to taki, że "nikt mnie nie pokocha" lub "nie nadaję się do związku". Jeśli tak twierdzisz to zapytamy przewrotnie: skąd wiesz? Skąd wiesz, że jak do tej pory nikt Cię nie pokochał to już nigdy się to nie zdarzy? Nie wiesz co Cię spotka za tydzień, pół roku, rok. Nie wiesz i nie możesz wiedzieć więc się nie zarzekaj. Dlaczego ktoś miałby Cię pokochać? A dlaczego nie? Zrób listę za i przeciw, tylko bądź obiektywny. Wpisz na nią konkretne argumenty dlaczego nie i dlaczego tak. I co? Taki najgorszy nie jesteś, prawda? Jasne, nie jesteś najpiękniejsza i nie jesteś najmądrzejszy, ale jest takie ludowe przysłowie: "Każda potwora znajdzie swego amatora". Nawet Shrek znalazł żonę. A Ty przecież trochę od Shreka jesteś przystojniejszy, prawda? No właśnie. A zatem nie wiesz czy ktoś nie szuka właśnie kogoś takiego jak Ty. Ja też myślałam, że takiej jak ja nie szuka i mój mąż też tak myślał. A teraz jesteśmy małżeństwem.

     Jeśli nie byłeś w związku, to nie wiesz czy się nadajesz czy nie. Bardzo rzadko się zdarza, że ktoś nie dojrzał do bycia w związku, ale to raczej kwestia osobowości jako takiej a nie "nieumiejętności". Nie możesz powiedzieć, że nie lubisz szpinaku jeśli nigdy go nie jadłeś. Jeśli zatem nie kochałeś to jak możesz twierdzić, że się do tego nie nadajesz?

     I wiecie co kochani? Ile razy dostajemy takie listy z twierdzeniem, że ktoś chce żyć bez miłości, że ktoś się nie nadaje itp. to jednego możemy być pewni: że to pisze ktoś kto myśli dokładnie na odwrót. Ktoś, kto bardzo chce kochać i być kochanym. Jak ktoś pisze, że chce nauczyć się żyć bez miłości to mamy 100 % gwarancji, że miłości właśnie najbardziej w życiu pragnie. A wiecie skąd to wiemy? Z autopsji. Kiedy człowiek czegoś w życiu bardzo pragnie a tego nie otrzymuje, kiedy bardzo się stara i robi wszystko by to osiągnąć a mimo wszystko to "coś" od niego nie zależy to przychodzi taki moment, że ma już dosyć. Taka chwila, kiedy nie ma już siły wołać, błagać, szukać. Kiedy jest już tak psychicznie zmęczony, że chce już tylko przestać pragnąć. Myślę, że być może w takim stanie był Jezus w Ogrójcu kiedy wołał: "Ojcze, oddal ode mnie ten kielich.". Nic nie pomagało na oporność ludu: ani nauczanie ani cuda, nic. Wiedział, że ostatecznym środkiem jest Jego Męka i Śmierć. I już nie mogąc udźwignąć tego ciężaru modlił się o ulgę. I dlatego takie listy są wołaniem o miłość. Bo wydaje nam się, że stosując technikę: "kwaśne winogrona", czyli wmawiając sobie, że to co jest obiektywnie dobre to dla mnie będzie niedobre odczuwamy ulgę. Nie jest tak, prawda? Albo jest na chwilę a w najmniej spodziewanym momencie zmora wychodzi i dusi za gardło. Dlatego nie wypierajmy się miłości. Nie wypierajmy się jej pragnienia. Bo to tak jakbyśmy chcieli zrezygnować z jakiegoś wymiaru swojego człowieczeństwa. Nie da się. I nie potrzeba.

     Doszliśmy zatem do wniosku, że życie w pojedynkę może być wyborem (ktoś decyduje się poświęcić pracy charytatywnej, nauce itp.) lub stanem, w którym znaleźliśmy się wbrew woli. No właśnie i co wtedy? Jeśli czujemy powołanie do małżeństwa powinniśmy szukać nadal. No, ale są ludzi którzy chcą założyć rodzinę, szukają i nie znajdują, znamy przecież takie osoby z naszego środowiska. Co z nimi? Najpierw należy się zastanowić czy mają one realne wymagania co do drugiej osoby, bo czasem różnie z tym bywa. Jeśli tak to czy nie boją się pokochać, czy nieświadomie nie odrzucają innych poprzez swoje zachowanie np. głębokie poranienia, z którymi sobie nie poradzili czy jakieś cechy, które utrudniają wspólne życie (np. jakąś niezaradność życiowa, niezdecydowanie itp.). Jeśli nie - módlmy się i szukajmy dalej. My zawsze zachęcamy, by nie pozostawać biernymi. Powiedzenie: "Siedź w kącie, znajdą Cię" może było dobre w początkach naszego wieku gdzie się wszyscy na wsi znali i chłopak wiedział w którym domu jakiej dziewczyny się spodziewać ale nie bardzo ma zastosowanie w dzisiejszym zwariowanym świecie. Dlatego my zachęcamy, nie tylko chłopaków ale i dziewczyny, by zawierzając Bogu kwestię małżonka sami także byli aktywni. By "dali Bogu szansę". By nie izolowali się od ludzi, by nie unikali spotkań towarzyskich. Aby nie odmawiali np. pójścia na wesele jako osoba towarzysząca. A może właśnie na tym weselu okaże się, że ten kolega z osiedla to całkiem fajny, dobrze wychowany chłopak? A może na jakichś imieninach okaże się, że brat koleżanki jest całkiem interesującym facetem, który ma swoją pasję? A może ta szara myszka, na którą nie zwracałeś uwagi to wspaniała dziewczyna, która wiele robi dla innych i piecze pyszne ciasta przy okazji?

     Nie wstydźmy się poznawać kogoś przez biuro matrymonialne. Najbardziej "sztandarowym" przykładem małżonków z takiego biura są oczywiście rodzice obecnego papieża ale też wiele bardzo zgodnych, dobrych małżeństw, które nie wiadomo dlaczego wstydzą się przyznać, że w ten sposób się poznali. A przecież tam się jasno określa swoje oczekiwania i preferencje i przychodzą tam poważni ludzie - właśnie w tym celu, więc jaki tu powód do wstydu? Jak to jest, że współczesny świat nie wstydzi się grzechu, wręcz chlubi się z powodu jawnego łamania przykazań a "biuro matrymonialne" budzi zażenowanie. Przyznacie, że to dziwne, prawda? Ostatnio bardzo wiele osób poznaje się też przez internet. Na naszej stronie za pośrednictwem działu "Źródełko" poznało się około 20 małżeństw. Jest też wiele innych, wartościowych, chrześcijańskich portali gdzie szanse trafienia na "swego" człowieka - w sensie wartości i poglądów są ogromne! Oczywiście, internet jest większym ryzykiem niż biuro i dlatego zachęcamy do korzystania ze stron sprawdzonych i takich, o których wiadomo, że mają coś wspólnego z wiarą. Nie bójmy się: nic nie tracimy a możemy zyskać wiele.

     A może jakaś wspólnota? Wcale nie jest tak, że to dobre tylko dla studentów czy licealistów. Są też wspólnoty tworzone przez młodzież pracującą, duszpasterstwa postakademickie. Może warto? My sami poznaliśmy się w maleńkiej wspólnocie, gdzie na 10 osób utworzyły się ...cztery małżeństwa! To niezwykłe a dla nas dowód na to, że dla Boga nie ma rzeczy niemożliwych a "Duch wieje kędy chce...". A nawet jak małżonka we wspólnocie nie poznamy to wzbogacimy życie duchowe. A może któraś z koleżanek ze wspólnoty ma brata, którego poznamy odwiedzając ją w domu? Nigdy nic nie wiadomo.

     Kochani - i jeszcze jedno. Dawajmy sobie nawzajem szanse. Nie można stwierdzić, że "to nie ten człowiek" po pierwszym spotkaniu (pomijamy przypadki ewidentnego chamstwa, cwaniactwa i sytuacje gdzie ktoś jest wulgarny albo otwarcie manifestuje swoje nienajciekawsze poglądy). Spotkajmy się minimum 2-3 razy. Rozmawiajmy ze sobą. Trzeba się bowiem poznać, by podjąć decyzję i nie jest tak, że od pierwszego razu "się wie". No, ale to już temat na osobny artykuł.

     A jeśli już wyeliminujemy wszystkie powody braku małżonka, wypróbujemy wszystkie sposoby i nie znajdujemy odpowiedzi na swoją samotność to pozostaje tylko się modlić by Bóg to zmienił.

     W jednym z psalmów czytamy: "Bóg spełni pragnienia twego serca". W pierwszym odruchu chciałoby się odczytać te słowa dokładnie tak jak one brzmią. Że Bóg spełni nasze pragnienia założenia rodziny, że da nam poznać tą właściwą osobę. To normalne odczucia, bo to są właśnie pragnienia naszego serca. Jednakże wiemy, że mimo wszystko nie zawsze tak będzie. Jak wtedy odczytywać słowa psalmu? Czy pragnienie serca człowieka może być sprzeczne z pragnieniem Boga np. odnośnie założenia rodziny? A jeżeli tak to chyba jest to jakiś niesamowity dramat, na który Bóg nas skazuje. Czy naprawdę zaspokojenie pragnienia naszego serca w miłości może być nierealne?

     Nie. Nie, bo gdyby tak było Bóg nie byłby Ojcem miłosiernym. Bóg natomiast - jak już wielokrotnie mówiliśmy wcześniej - nie jest złośliwy. On nie bawi się naszymi uczuciami i nie skazuje nas na bezsensowne cierpienie - choć pewnie w chwilach rozpaczy każdemu z nas zdarzało się tak myśleć. Ale tak nie jest, bo gdyby tak było całe dzieło stworzenia byłoby bez sensu. Może być naturalnie tak, że Bóg, chcąc dla nas zawsze dobra inaczej postrzega to dobro niż my w danej chwili. A zatem obietnicę zaspokojenia pragnienia naszego serca należy rozumieć szerzej. Należy ją rozumieć jako zaspokojenie pragnienia serca w ogóle, nie tylko w tej chwili. Bo na każdym etapie życia mamy jakieś pragnienia i wyrywkowe przeczytanie jakiegoś fragmentu Pisma św. daje nam natychmiastową obietnicę ich spełnienia. Natomiast w tym przypadku chodzi o największe pragnienie serca człowieka, czyli pragnienie Boga. Bóg dając nam zbawienie daje nam obietnicę zaspokojenia właśnie tego największego głodu człowieka - znalezienia się w obecności Boga na wieczność, zbawienia i "przygarnięcia" przez Boga. Bo to jedno, jedyne pragnienie ludzkiego serca jest najbardziej ponadczasowe i niezmienne pośród wszystkich etapów życia i okoliczności, bo do tego przecież sprowadza się cel naszego życia. I dlatego należy modlić się, żeby Bóg zaspokoił to konkretne pragnienie naszego serca i przemienił tą tęsknotę za drugim człowiekiem w tęsknotę za Bogiem i działanie dla innych. Ale takie, by nie był to środek zastępczy, wypełniacz czasu, coś na zapomnienie czy metoda klina tylko autentyczne zaspokojenie serca przynoszące ukojenie i szczęście. Dopiero wtedy nie będzie dramatu gdy Bóg to uczyni, gdy będziemy tego zaspokojenia pragnąć i godzić się na to.

     Nie wypierajmy się zatem pragnienia miłości: prośmy o nią Boga a On da nam ukojenie. I wtedy nawet "samotność" nie będzie dramatem.


Kasia i Tomek


Redakcja portalu




Wasze komentarze:
 Ula: 14.10.2009, 11:28
 Andziu Mezczyzna, ktory ma zone i wyznaje "milosc" innej kobiecie, nie zasluguje na zaufanie, jest po prostu zaklamany albo porzadnie zagubiony w zyciu i na pewno z takim kims nie dostapisz nigdy szczescia, o jakim marzysz a po okresie fascynacji nastapi glebokie rozczarowanie. Taki mezczyzna nie jest prawdziwym mezczyna, jest dzieciakiem, w ciele doroslego faceta, brak mu odpowiedzialnosci i za siebie i za wlasna rodzine i za zone i za Ciebie, za uczucia jakie w Tobie rozbudzil. I wcale nie jest taki cudowny jakim tworzy go Twoja wyobraznia, kiedys o tym sama sie przekonasz. Oby jak najszybciej, bo szkoda marnowac zycia na ułude.Wszystkiego co najlepsze dla Ciebie :-)
 Asiula88: 14.10.2009, 09:09
 cześć wszytskim:) to znowu ja:P witam Andzie i Agnieszke:) i oczywiscie pozrdowionka dla Mańka i Marcina;) Andziu przeczytałam Twoj komentarz i szczerze Ci współczuje tego co sie stalo, ale zycie nie konczy sie na jednym facecie, moze uraze tu troche panów:P ale jak to sie mówi jak nie ten to inny......Nie mozesz wiecznie opłakiwać gościa , który wcale na to nie zasluguje, bo co to za facet , kótry zeni sie z inna , inna kocha. Napewno jest ktos dla Ciebie na tym swiecie, dlatego nie mozesz sie poddawac:) mówisz o depresji i chęci smierci, a przeciez zycie jest takie piekne!!! nigdy bym z niego dobrowolnie nie zrezygnowała, w cżłowieku jest jakis kosmiczny pęd do zycia:) i nie ma potrzeby sie temu sprzeciwiac. Smierc nie załatwia sprawy, tylko ja pogarsza. Czaem zastanawiam sie nad tym czy kazdemu pisana jest miłosc, sa ludzi samotni, ale szczesliwi......a moze to tylko moje odczucie. A tobie zycze tego jedynego :)buzka
 Marcin (1985): 13.10.2009, 20:12
 I z Tobą. :)
 agnieszka(24): 13.10.2009, 00:51
 Drogi Marcinie, dziękuję bardzo :) jeszcze raz pozdrawiam wszystkich serdecznie - niech moc będzie z Wami! :)
 Marcin (1985): 12.10.2009, 20:46
 Andzia, faktycznie samobójstwo to chyba najgorsza rzecz. Choćby dlatego, że w taki sposób odbierasz sobie szansę na to, by zmienić ten stan rzeczy. Agnieszko, mam nadzieję i będę się modlić, żeby to się udało :) Maniek, ty nie bądź taki do przodu. :)
 agnieszka(24): 11.10.2009, 23:26
 witam, jestem tu nowa ale mam nadzieję, że nikomu nie przeszkodzę, jestem samotna i chcę to zmienić, mam nadzieję, że kiedyś mi się to uda, ale jak to mówią "mądrzy " ludzie: nic na siłę pozdrawiam wszystkich samotnych ;)
 Maniek: 11.10.2009, 22:34
 Madzia zgadłaś. Ja mam na imię Mariusz. A skąd Maniek to nie wiem. Odkąd, żyje i pamiętam zawsze mnie tak nazywali. :) A co do podrywania, to nie jestem jakimś typem który podchodzi do pierwszej lepszej zagaduje próbuje się umówić itp. Ula nie przejmuj się różnicą wieku :) Bierz się za Marcina póki jest wolny :) Andzia to jest smutne co piszesz. Tyle cierpienia, braku miłości. Albo kochania i to bez wzajemności. I to z powodu bycia samotnym. Wiem, że łatwo niekiedy mówić, ale Andzia nie możesz się załamywać i myśleć o samobójstwie. To nie jest dobra droga. Wręcz przeciwnie to jest najgorsza rzecz, którą można zrobić. Mimo, że wszystko jest na nie, należy podnieść głowę do góry i powiedzieć: "Mimo tych nieszczęść i porażek w życiu, nie poddam się się rozpaczy i nie załamie się, bo ty Panie jesteś ze mną i w Tobie pokładam nadzieję". Andzia mimo wszystko jest ktoś kto cię zawsze kocha. Tutaj już ta strona padła, ale jeszcze raz o niej wspomnę. www.zapisanisobie.pl tam są ludzie z wartościami. Andzia. Nie poddawaj się i krocz dzielnie przez życie. Trzymamy za ciebie kciuki i będziemy się modlić byś trafiła na tego jedynego.
 andzia: 11.10.2009, 18:05
 Po przeczytaniu całego tekstu na temat samotności popłkałam się jak bóbr, bo to wszystko prawda tylko że zdarzają się sytuacje które są ponad nami, ja modliłam się o miłość bo uważam że sensem człowieka jest kochać i być kochanym i a napewno nie życie w samotności, zawsze wierzyłam w to że mi się ułoży ale niestety... nadzieję straciłam jakiś czas temu po tym jak znajomy wyznał mi miłość tylko problem w tym że on jest żonaty, takiego człowieka szukałam całe życie a jak znalazłam to jest zajęty. Ile ja przepłakałam to tylko Bóg jeden wie, wcześniej też kochałam tylko że ktoś mnie nie kochał, i co ja mam myśleć bo póki co pomimo że jestem katoliczką to coraz częściej myślę o śmierci (już chyba mam depresję) bo dalsze życie nie ma sensu, żadnego celu, żadnej perspektywy, czasami myślę że to jest kara ale jak dalej żyć nie ma po co ani dla kogo, tylko smutek i łzy...
 Marcin (1985): 11.10.2009, 01:40
 Skoro mówisz... :-)


 Ula: 10.10.2009, 12:11
 Marcinie, nic nie sugeruje, znam swoje miejsce w szeregu ;-)
 Marcin (1985): 10.10.2009, 09:12
 Ula, miłe słowa. :-) Dziękuję. :-) A sugerujesz coś mówiąc że szkoda, iż urodziłaś się parę ładnych lat wcześniej ode mnie? :-) Madziu, ja też mam taka nadzieję... Ale czas pokaże, jak będzie naprawdę.
 ULA: 09.10.2009, 20:48
 Tak czytam i czytam te wpisy Twoje Marcinie, ciekawy z Ciebie chłopak. Szkoda,ze urodzilam sie dobrych kilka lat wczesniej od Ciebie . Zycze Tobie wszelkiego dobra:);)
 Madzia: 09.10.2009, 18:57
 Marcinie powodzenia:) życze Ci szczęścia i mam nadzieje, że trafiłeś na kogoś kto będzie spełnieniem Twoich marzeń i modlitw, z kim będziesz szczęśliwy, i aby to był koniec Twojej samotności :))) Mańku zgadzam się z Tobą, musze wziąć się w garść:) czas leczy rany. Pokładam ufność w Bogu. Mańku a skąd właściwie ten Marian ? To Twoja ksywa, tak? Bo na imie to masz Mariusz, prawda? A co to znaczy, że nie umiesz podrywać :) ? Chyba każdy to potrafi na swój własny sposób :)
 Marcin (1985): 08.10.2009, 21:06
 Maniek, a czy ja umiem podrywać? A zresztą, niech to dziewczyny oceniają, bo się najlepiej na tym znają. :-)
 Maniek: 08.10.2009, 20:40
 i powiedzcie czyż Marcin nie jest podrywaczem? I do tego chwalipięta? :) a ja nie jestem podrywaczem, bo nawet nie potrafię takiego czegoś. A Madzia widzę, że masz wielki żal i straszny dystans do ludzi. A to co powiedziałaś to odnosi się do tego co napisałem. Madzia domyślam się jak ci jest ciężko bo też ze mną kiedyś dziewczyna poleciała w gumy. Oczywiście to jest krzywdzące i takie zniechęcające, ale z drugiej strony nie można tak non stop tracić wiarę i zaufanie w ludzi. Bo tak postępując sama będziesz zniechęcać do siebie a to z kolei spowoduje, że ktoś zrażony do ciebie będzie miał jakieś obiekcje, ty do tej osoby żal i koło się zamyka. Mimo, że życie rzuca kłody pod nogi nie możesz się poddawać. Musisz podjąć rękawice i rozpocząć walkę z przeciwnościami losu by wyjść z tego zwycięsko nawet. Zawsze łatwo powiedzieć, ale tak jest. Samotność jest niekiedy walką z przeciwnościami. I obojętnie co się wydarzy nie można się zrazić i poddawać. A są tylko dwie drogi: albo się poddać i tylko narzekać i nic nie robić z sobą albo tak jak napisałem podjąć rękawicę, którą rzucił los i walczyć o swoje.
 Marcin (1985): 08.10.2009, 20:21
 Madziu, jestem bo jestem. :) Ale może już niedługo, bo na 59 osób, które odwiedziły mój profil (skąd taka popularność - nie wiem, pytać tych, którzy mnie odwiedzili, np. asiula88 :-) ) korespondencję prowadziłem z ośmioma, od trzech dostałem numer gg, ale tylko jedna wydaje mi się na tyle warta mojego zachodu, że pojadę do Krakowa, żeby się z nią zobaczyć. :-)
 Madzia: 08.10.2009, 18:19
 Mańku to Ty lepiej sie przyznaj ile dziewczyn się do Ciebie zgłosiło na tamtej stonie :) Może sie tu wcale nie przyznajesz a sam jesteś podrywaczem,a mówisz tak na Marcina ;))) Hę :))) ???
 Madzia: 08.10.2009, 16:03
 Mańku masz rację i jak najbardziej zgadzam się z Tobą, tyle , że mi chodziło o to, że np. załóżmy teoretycznie - poznam kogoś i ten mnie też oszuka, tak jak mój były i co wtedy?? Depresja ?? Całkowity brak wiary w ludzi, i brak zaufania do kogokolwiek?? Nie zniosłabym poprostu tego znowu. Jestem tylko człowiekiem, a nie jakoś maszyną. Ah nieważne. Marcinie to właściwie dlaczego jeszcze jesteś na tej tutaj stronie, skoro masz takie powodzenie na tamtej stronie :)) ? Jak tyle dziewczyn się do Ciebie zgłasza to masz w czym wybierać ;))))
 Maniek: 08.10.2009, 08:19
 Madzia. To co mówisz jest "ryzykiem zawodowym". Trzeba liczyć się z tym, że jak poznajemy jakąś osobe to poznanie ma jakiś wpływ na nas i na tą osobę. Tak samo jak to, że trzeba się liczyć z tym, że ktoś nas zrani czy skrzywdzi. I to nie ma różnicy w jaki sposób poznało się daną osobę. To jest wpisane w nasze, życie i dlatego określiłem to mianem ryzyka. Więc często przy wyborze czy doborze partnera zdarza się ryzyko, gdyż musimy podejmować pewne decyzję, które jak wiadomo nie są łatwe.
 Marcin (1985): 07.10.2009, 21:29
 Ja z kolei nie wahałem się ani chwili. :-) No i odwiedziło mnie tyle osób, że Maniek robi ze mnie podrywacza :-)
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] (17) [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]


Autor

Treść

Nowości

Wyjaśnienie liturgii Wielkiego TygodniaWyjaśnienie liturgii Wielkiego Tygodnia

Tajemnica Triduum PaschalnegoTajemnica Triduum Paschalnego

Ostatnia WieczerzaOstatnia Wieczerza

Jak dobrze odbyć sakrament pojednaniaJak dobrze odbyć sakrament pojednania

Skąd sie bierze kapłaństwoSkąd sie bierze kapłaństwo

Tryptyk PaschalnyTryptyk Paschalny

Najbardziej popularne

Modlitwa o CudModlitwa o Cud

Tajemnica SzczęściaTajemnica Szczęścia

Modlitwy do św. RityModlitwy do św. Rity

Litania do św. JózefaLitania do św. Józefa

Jezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się JezusowiJezu, Ty się tym zajmij - Akt oddania się Jezusowi

Godzina Łaski 2023Godzina Łaski 2023

 [ Powrót ]Następna
 
[ Strona główna ]

Modlitwy | Zagadki | Opowiadania | Miłość | Powołanie | Małżeństwo | Niepłodność | Narzeczeństwo | Prezentacje | Katecheza | Maryja | Tajemnica Szczęścia | Dekalog | Psalmy | Perełki | Cuda | Psychotesty |

Polityka Prywatności | Kontakt - formularz | Kontakt

© 2001-2024 Pomoc Duchowa
Portal tworzony w Diecezji Warszawsko-Praskiej